Moartea si doliul. O teologie a nadejdii
In viata oricaruia dintre noi este prezenta, in mod inevitabil, si moartea. Suntem nevoiti sa ne despartim, de‑a lungul existentei noastre pamantesti, de oameni apropiati si dragi, si aceste despartiri ne pot adeseori traumatiza profund, pentru multa...
Descriere
Moartea si doliul. O teologie a nadejdii
Doliul
Durata doliului
Daca acceptam ca este indispensabil sa-i tanguim pe morti, cat ar trebui sa tina aceasta tanguire? Niciodata cel indurerat nu se elibereaza deplin de amintirea mortului, si de aceea doliul nu poate fi intrerupt in intregime. Astfel, in Vechiul Testament s-a dezvoltat un sistem de micsorare progresiva a tensiunii doliului. Asa cum s-a amintit, doliul intensiv pentru Iacov a tinut saptezeci de zile in Egipt si patruzeci de zile in Palestina (v. Facerea 50,2-3), iar doliul intens pentru Moise a tinut treizeci de zile (v. Deuteronom 34, 8).
Sfantul Ambrozie aminteste ca in epoca sa, in Apus, se savarseau pomeniri la trei si la treizeci de zile, sau la sapte si la patruzeci de zile dupa moarte. In final, s-au consacrat, cel putin in Rasarit, parastasul de trei, noua, patruzeci de zile, sase luni si dupa aceea un an. Sfantul Grigorie de Nazianz spune in necrologul la inmormantarea fratelui sau Cezar: "Am implinit o parte din indatorire si o vom implini si pe cea care a ramas - desigur, noi toti, cati traim -, cinstindu-i amintirea in fiecare an! Durerea si, prin urmare, doliul pentru moartea unei persoane iubite nu se sterge niciodata in intregime, ci se micsoreaza si se alinaodata cu trecerea timpului. Cel care a murit urmeaza sa traiasca inauntrul nostru. O parte din noi, mai mica sau mai mare, in functie de imprejurare, apartine acestuia. Aceasta parte din mort ramane intotdeauna cu noi si nici moartea, nici vremea, nu poate sa ne-o ia. In timp ce moartea provoaca despartirea fireasca, totodata ridica granitele fizice si face posibila o unitate mai deplina si mai profunda cu personalitatea mortului. Frumusetea si virtutea nu mor impreuna cu trupul, iar viata fizica si valoarea supranaturala nu au acelasi final.
Doliul si credinta crestina
Lacrimile omului credincios insa se opresc candva, pentru ca trebuie sa existe o anumita diferenta intre credinciosi si necredinciosi. Tanguirea celor care nadajduiesc in inviere are limite. Idolatrii ii plang pe mortii lor ca si cum i-ar fi pierdut pentru totdeauna si, de aceea, este greu sa gaseasca usurare in durerea lor, in timp ce credinciosii au mangaierea nadejdii ca se vor regasi iarasi cu mortii lor. Tocmai de aceea nu se intristeaza ca ceilalti care nu au nadejde (I Tesaloniceni 4,13).
Credinciosii ar trebui sa-i planga pe morti cat este cuvenit, cu masura, cu ratiune si cu rabdare. Masura care este ceruta in situatiile fericite ar trebui sa existe si in cele nefericite. N-ar trebui sa-i fie foarte greu sa sufere durerea mortii unei persoane iubite celui care a dobandit virtutea, care percepe firea omeneasca prin experienta lui de viata si prin starea duhovniceasca imbunatatita.
Puterea anumitor oameni de a-si retine manifestarea exterioara a durerii lor si de a infrunta moartea persoanelor iubite fara tulburare este o dovada minunata a dezvoltarii lor duhovnicesti.Cel care se tanguie fara masura este precum necredinciosul care nu are nadejde in inviere, este ca cel care ar vrea sa schimbe ordinea firii, iar durerea lui provine dintr-o patima absurda.Dragostea exagerata (dependenta stricta sau exagerata) conduce la doliul exagerat si la deznadejde, care sunt dovezi ale necredintei.
Durerea exagerata provoaca boli trupesti. Tanguirile exagerate sunt respingatoare si profanatoare si nu sunt necesare. Platirea bocitoarelor, care prin bocetele lor intensifica durerea, este de neacceptat. Cei care staruie sa plateasca aceste bocitoare trebuie sa fie exclusi din Biserica. Obiceiurile pe care le au unii oameni de a-si murdari hainele, de a-si uda parul, de a-si sfasia vesmintele si de a se dezbraca inpublic sunt respingatoare si dubioase. Cei care fac asemenea lucruri sub pretextul doliului isi ascund caderea lor morala.
Tanguitul si plansul n-ar trebui sa se transforme intr-un spectacol public. Daca tanguitul este indispensabil, ar trebui totusi sa respecte o anumita bunacuviinta. N-ar trebui sa ne indreptatim durerea si tanguirile pentru morti invocand exemplele lui Iacov, David, Moise si ale lui Aaron. Aceia erau inca sub Lege si sub osanda lui Adam si de aceea, cand coborau in iad, erau insotiti cu lacrimi. Hristos nu deschisese inca pentru acestia portile Raiului. Din Vechiul Testament sa avem in vedere exemplul lui Iov, care a spus fara lacrimi: Domnul a dat, Domnul a luat! Fie numele Domnului binecuvantat! (Iov 1, 2l). De ce sa ne tanguim noi acum, cand Dumnezeu, distrugand trupul stricacios, ne primeste in casa parinteasca? De ce sa plangem cand sufletul, lasand trupul, pleaca spre insotirea cu ingerii, cufundat intr-o stare de extaz si de placere negraita? Pe cei pacatosi ar trebui sa-i plangem, pe care ii asteapta osanda vesnica! Dar nici pe acestia n-ar trebui sa-i tanguim cand mor, ci cand pacatuiesc. Nici pentru morti nu exista motiv sa-i plangem, nici sa le zidim morminte sau sa facem pomeniri pentru acestia. Milosteniile si rugaciunile sunt cele mai bune parastase pentru morti.
Erminiile si concluziile Sfintilor Parinti ai Bisericii referitoare la tanguire si doliu
Sfintii Parinti ai Bisericii accepta durerea pe care o provoaca moartea unei persoane iubite si doliul si tanguirea ca mijloace de exprimare ale acestei dureri. De altfel, exista variatiuni in aceasta pozitie patristica fundamentala. Exista oarecum diferente in infruntarea durerii, a doliului si a plansului la diferiti Parinti, asa cum exista diferente in infruntarea durerii, doliului si plansului din partea aceluiasi Parinte, in imprejurari diferite.
Parintii capadocieni isi exprima foarte des acceptarea durerii, doliului si a plansului avand drept singura retinere masura. Aproape niciodata ei nu osandesc aceste stari, in timp ce adesea reactiile lor personale la moartea unei persoane iubite sunt deosebit de puternice.Modul in care Sfantul Ioan Gura de Aur infrunta aceste realitati constituie o schimbare importanta in raport cu Parintii capadocieni. Sfantul Ioan Gura de Aur nu-si exprima in mod personal sentimentele atat de puternic cum o fac capadocienii si foarte des da impresia ca condamna cu multa emfaza durerea pe care o simt cei care plang moartea unei persoane iubite. El osandeste in special tanguitul, ca mijloc de exprimare a durerii, si foarte des caracterizeaza aceste stari ca fiind pacatoase si marturii ale necredintei.
Totusi cercetarea atenta a atitudinii Sfantului Ioan Gura de Aur arata ca intentia lui nu era sa osandeasca durerea si expresia acesteia, ci exagerarile. El spune: "Nu eu graiesc aceasta, omule, nici nu legiuiesc aceasta, ca sa nu-ti plangi deloc copiii! Caci chiar daca zic, din neputinta graiesc. Caci si eu ma supun legilor firii si eu sunt nascut din mama." "Nu opresc sa-i plangem pe cei care au plecat, sa-i tanguim, dar nu in chip urat, nu smulgandu-ne parul, nu golindu-ne bratele, nu sfasiindu-ne vesmintele in vazul altora.” "Sa ne tanguim, nu va impiedic, dar nu intr-un mod cuviincios, nu smulgandu-ne parul, nu golindu-ne bratele, nu semnandu-ne fata sau purtand haine negre, ci varsand in suflet lacrimi amare in tacere.
Putem sa plangem amar fara toata aceasta ostentatie, ca si cum ar fi un spectacol, pentru ca tanguirile multora nu difera de copiii de pe stadioane. Aceste tanguiri publice nu provin din simpatie, ci din dorinta ostentatiei, a intrecerii si din desertaciune. Multe femei o fac ca pe o meserie. De aceea, sa plangi cu amar, sa te tangui in casa ta cand nu te vede nimeni!"
Asadar, este evident ca Sfantul Ioan Gura de Aur nu dezaproba nici durerea pe care o incearca un om cand isi pierde persoana iubita, nici tanguirea ca mod de exprimare a acestei dureri, ci modurile in care se face tanguirea, care dupa parerea lui nu sunt cuviincioase. Si este posibil sa creada ca anumite forme de tanguit nu sunt autentice, ca reprezinta cel putin o generalizare primejdioasa. Cand Sfantul Ioan Gura de Aur recomanda ascultatorilor sai sa se tanguie in casa lor, ar trebui sa se inteleaga pur si simplu ca este necesar sa evite ostentatiile publice neautentice ale durerii, si nu exprimarea in sine a acesteia, pentru ca atunci ar veni in contradictie cu porunca crestineasca ce ingaduie poporului lui Dumnezeu sa traiasca si sa-si exprime public durerea (v. Romani 12,15).
Faptul ca multe femei se tanguie ca niste profesioniste, conform observatiei Sfantului Ioan Gura de Aur, nu inseamna neaparat ca ceea ce fac este rau. Nici un efort tamaduitor, fie medical, fie psihiatric, fie de orice alt fel, nu inceteaza sa fie demn de respect, pentru ca este profesional, daca el se realizeaza cu responsabilitate Profesionala si in mod constient. Un exemplu recent al responsabilitatii profesionale si al autenticitatii bocitoarelor profesioniste este refuzul unei grupe de bocitoare de a boci la o manifestare culturala recenta a Programului 3, deoarece nu exista mort.
Sfantul Ambrozie al Mediolanului si Fericitul Ieronim recomanda alta atitudine. Reactiile lor personale la moartea unei persoane iubite sunt foarte puternice, dar, cand abordeaza durerea si doliul celorlalti, ei au o atitudine foarte austera si recomanda stapanirea de sine si netulburarea. Este caracteristica diferenta dintre cele doua necrologuri ale Sfantului Ambrozie pentru fratele sau Satyr, care difera in timp. Primul este caracterizat de un sentimentalism puternic, pe cand al doilea, de indemnurile dese pentru o infruntare viteaza si temperata a pierderii pe care o provoaca moartea.
Parintii pustiei nu fac referire la durere, doliu si tanguit in relatie cu moartea fizica, ci in legatura cu moartea duhovniceasca, fiindca pentru ei aceasta este moartea adevarata. Pentru Parintii neptici, reactia la moartea duhovniceasca cu durere, doliu si tanguire nu este doar acceptata, ci si indispensabila.
Convingerea multor Parinti ca durerea pe care o provoaca moartea unei persoane iubite este consecinta firii umane cazute si nedesavarsite si a pacatoseniei este in fond corecta, dar infruntarea ei prin mustrari pastorale, asa cum vom vedea mai tarziu, este de obicei fara efect si primejdioasa.
Ar fi fost bine ca cel indurerat sa aiba mai multa credinta in Dumnezeu si sa fie dependent mai mult de El decat de oameni, dar starea omului este urmarea unei dezvoltari indelungate si a multor influente si contexte diferite, pe care n-o pot schimba fulgerator si in chip minunat mustrarile si osandirea pastorala. Probabil ca mustrarea pastorala a fost candva o tehnica folositoare pentru infruntarea unei reactii patologice in cazul mortii unei persoanei iubite, insa condamnarea pastorala vatama intotdeauna si se gaseste in chip fundamental in antiteza cu mesajul esential al crestinismului, al acceptarii omului fara conditii.
Moartea si doliul. O teologie a nadejdii - Cuprins
I. Introducere ... 7
II. Despre teologia mortii ... 19
1. Teologia vechi-testamentara a mortii ... 21
2. Teologia crestina a mortii ... 24
3. Conceptiile poporului nostru despre moarte si expresia ei culturala ... 41
4. Evolutiile contemporane ale teologiei apusene amortii ... 48
5. Conceptia populara despre moarte si abordarea populara a mortii in Apus ... 52
III. Starea de durere ... 63
6. Conceptia care s-a consacrat in traditia noastra despre starea durerii ... 64
7. Incursiune in recentele eforturi de definire a starii de suferinta in Apus ... 73
8. Despartirea si energiile ei sufletesti ... 91
9. Sentimentele vinovatiei si maniei in starea de durere ... 100
10. Concluzii ... 114
IV. Tanguitul si doliul ca moduri de exprimare ale durerii pe care o provoaca moartea ... 117
11. Tanguitul si doliul in traditia iudeo-crestina ... 118
12. Slujba de inmormantare ... 148
13. Traditia noastra populara despre doliu si plans ... 162
14. Conceptiile psihologiei, psihiatriei si tanatologiei in Apus despre doliu ... 189
V. Infruntarea doliului ... 261
15. Serviciile profesionale de asistenta a celui indurerat ... 263
16. Principiile generale ale asistarii celor indurerati ... 298
17. Moduri de asistare a celui indurerat in diferitele stadii ale evolutiei doliului ... 311
18. "Invierea" mortului, ca incununare si intregire a procedurii doliului ... 343
Specificaţii
- Editor: Sophia
- ISBN: 9789731363202
- An aparitie: 01 Ianuarie 2012
- Numar pagini: 352
- Tip carte: Broşată
- Limba: Română
- Dimensiuni: 13 x 20 cm
Interesanta si utila
Foarte,foarte utila,indispensabila chiar aceasta carte pentru fiecare crestin ortodox. Prin acest volum,autorul ne vorbeste despre cum si cat trebuie tinut doliu. Despre trecerea sufletului prin vami si cum il putem ajuta pe el sa treaca de acestea cu bine, chiar de aici de pe pamant. Sau despre cum un suflet poate fi izbavit de muncile cele vesnice prin stradania noastra, a celor din familia sufletului care a trecut din aceasta lume.
DUMNEZEU SA VA BINECUVANTEZE,SA SE MILOSTIVEASCA SPRE VOI SI SA VA CALAUZEASCA PASII IN TOATA VREMEA ACESTEI VIETI DEGRABA TRECATOARE ! DOAMNE AJUTA !
Alcătuirea unei lucrări teologice pastorale care urmează să primească o recunoaştere universitară se confruntă cu serioase dificultăţi, fiindcă teologia noastră universitară este academică în fundament, iar un studiu pastoral care ar fi nu doar strict „mărturisitor", ci şi pastoral în esenţă n-ar acoperi anumite cerinţe academice fundamentale.
Dezvoltarea teologiei pastorale în ţara noastră conduce inevitabil la confruntarea cu o problemă esenţială a teologiei greceşti contemporane, care constă în tensiunea existentă între cele două curente teologice, cel al teologiei academice, pe de o parte, şi cel al teologiei existenţiale, pe de altă parte. Tradiţia teologică academică pleacă de la scolasticismul apusean şi este o tradiţie teologică de cercetare, în timp ce curentul teologic existenţial cultivă o teologie care se bazează pe viaţă şi pe experienţa directă.
Am putea mărturisi că tradiţia teologică răsăriteană n-a fost niciodată academică în fond, ci pastorală. De aceea, nu este întâmplător faptul că teologii răsăriteni, în cele două mii de ani de tradiţie teologică orientală, sunt, cu puţine excepţii, păstori de sunete, iar contribuţia lor teologică porneşte şi se bazează, pe de o parte, pe experienţa şi pe preocuparea lor pastorală, iar, pe de altă parte, pe trăirile lor soteriologice.
Interesul reînnoit al Apusului raţionalist pentru Răsăritul mistic a inspirat în zilele noastre destule tratate de teologie pastoral-duhovnicească.
Intre timp, teologia grecească universitară, care a păstrat până nu demult intact sistemul teologiei academice occidentale antebelice, cu împărţirea scolastică consacrată a întregului material teologic, urmăreşte acum o oarecare sincronizare cu evoluţia teologiei pastorale, care până nu demult era o anexă a dreptului canonic. Momentul este hotărâtor, pentru că ar fî un eşec dacă efortul acesta ar urma odiseea ultimelor două decenii ale teologiei pastorale apusene, care a fost cu desăvârşire necunoscută realităţii ortodoxe din Grecia.
Această stare critică în evoluţia teologiei pastorale greceşti prelungeşte dificultăţile cu care se confruntă redactarea unei cercetări teologice pastorale, care ar dori să dobândească o recunoaştere universitară.
Una dintre aceste dificultăţi, probabil cea mai serioasă, este constrângerea de a fi folosite metode academice, lucru ce ar duce la elaborarea unor texte posibil pastorale ca formă, dar nu ca esenţă, ţinând cont de faptul că metodologia în teologia pastorală constituie o parte fundamentală a fiinţei ei. O lucrare de teologie pastorală, pentru a fi autentică, trebuie să pornească de la trăirile pastorale ale autorului şi să vizeze trăirile pastorale ale cititorilor. Aceasta este una dintre concluziile şi convingerile de bază ale mişcării contemporane a psihologiei pastorale, dar şi o poziţie fundamentală a teologiei răsăritene, pentru care separarea între teorie şi practică este de neacceptat. Când l-au întrebat pe Ava Teonas: „Care este diferenţa dintre har şi poruncile Legii?", acela a răspuns: „Căutarea voastră ne pune din nou înainte o întrebare de mare însemnătate, al cărei răspuns mă voi strădui să-l redau cât se poate prin cuvinte şi să vi-l explic pe scurt; asta numai dacă gândurile voastre se vor conforma cuvintelor, deşi ştiu că nimeni nu poate învăţa sau cuprinde nemărginitul. Pentru că, aşa cum ceea ce se dobândeşte prin trăire şi nu prin învăţare nu poate fi predat de cineva fără experienţă, la fel nu poate fi nici înţeles sau asimilat de mintea celui care n-a pus temeliile unei căutări şi practici asemănătoare."
De asemenea, scopul care stă la baza alcătuirii unei lucrări teologice pastorale este diferit de cel al redactării unei lucrări teologice academice. Lucrarea teologică pastorală constituie o contribuţie fundamentală la cultivarea şi dezvoltarea teologiei pastorale, reprezentând un ajutor necesar pentru cei care exercită o lucrare pastorală, în timp ce lucrarea teologică academică vizează rezolvarea problemelor teologice academice.
La fel, folosirea unei bibliografii neortodoxe prezintă dificultăţi pentru alcătuirea unei lucrări teologice pastorale ortodoxe. Pastorala este teologie aplicată. Modul aplicării unei teologii neortodoxe nu-l poate ajuta pe preotul ortodox să-şi preschimbe teologia ortodoxă în practică pastorală. De pildă, abordarea pastorală a unui bolnav de către pastorul protestant este cu desăvârşire diferită de cea a preotului ortodox, pentru că pastorul protestant aplică o ecleziologie diferită în actul pastoral. Intâi de toate, nu vine la bolnav ca un purtător al harului dumnezeiesc şi ca reprezentant al Bisericii, adică al Trupului lui Hristos, ci ca o persoană care aduce bolnavului în principal interesul său personal. In pastoraţie erezia nu rămâne doar literatură, ci devine o realitate palpabilă, cu influenţe directe asupra omului şi asupra vieţii lui. Aşa cum vom arăta mai târziu, abordarea doliului, când se bazează direct sau indirect pe o teologie eronată a morţii, poate crea nu numai piedici serioase în dezvoltarea duhovnicească şi, prin urmare, în mântuirea omului, ci chiar stări psihopatologice şi psihosomatice dintre cele mai grave.
Redactarea unui studiu care se ocupă cu moartea şi cu doliul se mai confruntă şi cu o altă mare dificultate, pentru că moartea şi doliul, care au fost dintotdeauna într-o anumită măsură teme nedorite, în zilele noastre au devenit aproape intolerabile, în ultimii ani s-a păstrat o tăcere discretă în jurul temei morţii. Cultura contemporană tehnocrată şi diferitele sisteme care fac aluzie la atotputernicia omului se simt de asemenea foarte jenate în preajma temei morţii, pentru că moartea constituie o combatere nimicitoare a iluziei lor. Moartea este piatra de încercare care arată valoarea reală a oricărei teorii asupra lumii şi a oricărui sistem politic. Sistemele care evită această încercare nu au nici o credibilitate. Pare o ironie stranie faptul că tocmai Nikos Kazantzakis va propovădui prin gura lui Zorba: „Dacă toate cărţile şi toate cugetările şi toate strădaniile omeneşti nu ne pot spune nimic despre moarte, ce valoare au? Trebuie să experiem moartea, ca să cunoaştem viaţa. Cel care urăşte moartea urăşte viaţa. Cel care ignoră moartea duce o viaţă superficială! Aşa cum pricepi moartea, aşa înţelegi şi viaţa. Aşa cum vieţuieşti, la fel vei şi muri şi, aşa cum mori, ai şi vieţuit!"
Creştinismul nu numai că n-a evitat, dar a şi biruit cu desăvârşire moartea şi de aceea este şi singurul care poate şi trebuie să răspundă nevoii imperioase a unei abordări a morţii şi doliului, pe care civilizaţia contemporană a învăluit-o într-o tăcere discretă.
Dar o abordare Serioasă a morţii şi a doliului din punctul de vedere al teologiei creştine se impune şi pentru următoarele pricini:
Noul Testament ne îndeamnă să plângem cu cei ce plâng (v. Romani 13,25). Hristos îi pomeneşte în mod special pe cei care plâng în „Fericirile" Sale, pentru că experienţa tânguirii le dă posibilitatea să recunoască şi să nădăjduiască în realitatea împărăţiei lui Dumnezeu (v. Matei 5,4). Conform cărţii Faptele Apostolilor, prima neînţelegere creată în comunitatea creştină din Ierusalim a fost legată de asistenţa oferită văduvelor şi orfanilor (v. Fapte 6,1 ş.u.).
Biserica are legătură cu moartea şi cu doliul mai mult decât oricare altă organizaţie.
Practica ecleziastică contemporană legată de moarte şi de modul desfăşurării înmormântării este caracterizată de un profesionalism rece şi aproape cinic.
Teologia este singura disciplină care, după epoca Iluminismului, a continuat să se ocupe cu problema morţii şi a nemuririi, chiar dacă, de obicei, această preocupare a fost pur teoretică.
De regulă, teologia, mai mult decât orice altă ramură, a insistat pe abordarea plenară a omului şi s-a opus efortului de fragmentare a ştiinţei despre om pe specialităţi distincte.
O cercetare pastorală a asistării durerii care s-ar sprijini doar pe aceste criterii şi ar urma metodologia la care ne-am referit mai sus ar fi lipsită de seriozitate ştiinţifică. Nimeni nu-i poate ilumina pe alţii în tratarea acelor stări omeneşti pe care nu le-a încercat el însuşi. Nu poate aborda pastoral starea celui îndoliat ca o realitate obiectivă cu desăvârşire, pentru că, aşa cum se va demonstra mai târziu, aceasta ţine în foarte mare măsură de abordarea fericită sau nefericită a sentimentelor pe care le are preotul însuşi despre moarte.
„Să scrii despre moarte înseamnă să te întrebi despre propria ta moarte şi despre moartea celor pe care-i iubeşti. Inseamnă să fii cuprins de nelinişte şi de multe ori de durere. Preocupările legate de problema morţii pot duce la paroxism tendinţele ipo-hondrice ascunse, pe care probabil le avem, îndemnându-ne să cheltuim banii cu vizite la medici, ca să ne asigurăm că suntem sănătoşi."
„Şi mai surprinzător, a scrie despre moarte poate însemna confruntarea cu o cenzură din partea fraţilor, editorilor, prietenilor şi a eventualilor cercetători." „Ce subiect macabru! Toţi vom muri într-o zi, dar trebuie neapărat să vorbim despre acest lucru?" - sunt câteva din observaţiile obişnuite.
De asemenea, o viziune a teologiei ortodoxe asupra morţii este indispensabilă. Inainte de a-l ajuta pe preot să preschimbe în act pastoral învăţătura Bisericii despre moarte, va trebui să ne asigurăm că el cunoaşte această învăţătură. Aşa cum o lucrare teologică pastorală care ar formula învăţături, fără să arate modurile concrete de transformare a lor în act pastoral, ar fi defectuoasă (închipuire nefondată după Sfântul Maxim Mărturisitorul), la fel ar fi de imperfectă dacă n-ar prezenta cu claritate învăţăturile pe care doreşte să le preschimbe în act pastoral.
Biserica, de-a lungul veacurilor, s-a confruntat pastoral cu starea de doliu şi a acumulat o experienţă foarte preţioasă pentru noi. Familiarizarea preotului care doreşte să dezvolte moduri eficiente de confruntare a stării de doliu cu această experienţă este indispensabilă. De asemenea, este necesară valorificarea corespunzătoare a acestei experienţe, pentru că este foarte probabil să fi existat în lăuntrul Bisericii cazuri nefericite, izolate, neconforme în esenţă cu învăţătura ei în abordarea stării de doliu, care vor pune în pericol şi studiul, şi valorificarea acestei experienţe ecleziastice.
Textele noastre folclorice ne vor arăta că poporul a transformat învăţătura Bisericii referitoare la natura şi la sensul morţii în practică de zi cu zi, în experienţă şi tradiţie culturală, şi de ea însemnătatea lor pentru orice efort de studiu şi dezvoltare a abordării pastorale a doliului este nepreţuită. Tradiţia noastră populară are o foarte mare importanţă pentru pastoraţia ortodoxă, în raport cu respectivele concepţii ale psihologiei şi psihiatriei, pentru că cele din urmă se bazează pe observaţii extrase dintr-un spaţiu cultural foarte diferit de al nostru. De aceea, concluziile lor nu sunt aplicabile în spaţiul ortodox, în timp ce tradiţia noastră populară poate să ne îndrepte spre aflarea soluţiilor pastorale cele mai autentice şi mai necesare pentru diferitele probleme omeneşti.
Rezultatele psihologiei, psihiatriei şi ale recentei tanatologii, referitoare la starea doliului, sunt cu certitudine un alt izvor însemnat de informaţii folositoare pentru dezvoltarea unei abordări pastorale eficiente a acestei stări. Ca şi experienţa Bisericii, şi concluziile psihologiei şi psihiatriei trebuie acceptate fără spirit polemic şi valorificate corect. De multe ori se creează părerea că experienţa Bisericii şi demersurile ştiinţei se contrazic. în aceste situaţii va trebui să cercetăm contradicţia cât mai imparţial cu putinţă, dar şi cu atenţie. în demersul nostru va trebui să luăm în calcul faptul că, în privinţa unor subiecte precum cele legate de abordarea stării doliului, experienţa Bisericii este de veacuri, în timp ce concluziile ştiinţei sunt urmările relative ale unor observaţii şi cercetări recente. Concluziile ştiinţei, care deseori par impresionante, se arată mai târziu inexacte în majoritatea cazurilor. Convingerea că metoda ştiinţifică este infailibilă este contestată în zilele noastre. Concluziile ştiinţifice relative, în ceea ce priveşte psihologia percepţiei şi problema gnozei în general, demonstrează foarte convingător relativitatea metodei ştiinţifice.