In cautarea fericirii conjugale
Nu mi-am propus aici să învăţ pe cineva în baza observaţiilor personale. Scopul cărţii este cu totul altul: a corela opiniile creştine referitoare la problema sexuală cu abordările medico-psihologice.
Descriere
In cautarea fericirii conjugale
Traducere din limba rusa de Eugeniu Rogoti
Este important ca cititorul să primească informaţiile necesare pentru reflecţie, pentru o vieţuire cumpătată şi înţeleaptă, chiar şi în cazurile complicate cu care se poate confrunta în viaţă. Feluritele teorii şi practici lumeşti nu iau în considerare deloc sau perturbă în mod voit ciclicitatea firească a relaţiilor intime. Ce sunt însă aceste ritmuri şi de ce este atat de important ca ele să fie respectate? Vom încerca să analizăm această chestiune din trei puncte de vedere: spiritual, genetic şi fiziologic. (Konstantin V. Zorin)
Cuprins
I. Ritmurile vietii intime
Unde este tineretea mea?
Varsta dragostei: pericole si greseli
Cei fericiti nu se uita la ceas
Ce este interzis
II. Aritmia dragostei si a intimitatii
Tara „fara complexe"
„Fara rege deasupra capului si fara Dumnezeu in suflet"
Distractia de moment
III. „Este vremea lipsei de dragoste acum...
Raspunsuri la intrebari
IV. Sacrificiile lui Cupidon
Zborul sufletului si „cocteilul hormonal"
Indragostit si... foarte periculos
Indragostirea subita si „maligna"
Privesc doar intr-o parte
V Dependenta sexuala
Chemarea sau dorinta trupului?
Posedat de patima desfranarii
„Turnati niste vraji in intunericul de cristal al paharului...
Cauzele naturale ale sexomaniei
Stimulatorii senzualitatii
VI. Desfraul virtual
Desfranarea in inima
Dorinta ochilor
Vaduvele de calculator
Cum sa rupi legaturile stranse
Sa-L slavim pe Domnul pentru frumusete
VII. Ispitele trupesti si curatia inimii
Vietuirea Sfantului Cuvios Moise Ungurul
Vietuirea Sfantului Cuvios Ioan cel mult patimitor
Postfata
Addenda
I. Dragostea si sexul sunt una si aceeasi?
II. Cum iti dai seama de o dragoste autentica?
III. Dinamica interioara a dependentei sexuale
IV. Despre dependenta de dragoste
V Autosatisfacerea este intrarea in impas
VI. Lupta lui Ioasaf cu vrajitorul Teuda si cu ispitele diabolice ale acestuia
VII. Cum sa rezistam tentatiei desfranarii: sfaturi ale ascetilor
VIII. Acatistul Sfantului Cuvios Moise Ungurul
IX. Randuiala pentru cel care se ispiteste in vis
Din partea autorului
Pentru orice lucru este o clipa prielnica si vreme pentru orice indeletnicire de sub cer. Vreme este sa te nasti si vreme sa mori; vreme este sa sadesti si vreme sa smulgi ceea ce ai sadit. Vreme este sa ranesti si vreme sa tamaduiesti; vreme este sa darami si vreme sa zidesti. Vreme este sa plangi si vreme sa razi; vreme este sa jelesti si vreme sa dantuiesti. Vreme este sa arunci pietre si vreme sa le strangi; vreme este sa imbrati-sezi si vreme este sa fugi de imbratisare. Vreme este sa agonisesti si vreme sa prapadesti; vreme este sa pastrezi si vreme sa arunci. Vreme este sa rupi si vreme sa cosi; vreme este sa taci si vreme sagraiesti. Vreme este sa iubesti si vreme sa urasti. Este vreme de razboi si vreme de pace (Ecclesiastul 3, 1-8).
Aceste vorbe minunate apartin vestitului si preainteleptului rege Solomon. Este, cu adevarat, greu sa atingi profunzimea cugetarii inteleptului biblic, dar este, in acelasi timp, evident ca in lumea creata functioneaza o lege a ciclicitatii. Miscarea luminatorilor pe crugul ceresc, schimbarea anotimpurilor, fluxurile si refluxurile, circuitul apei in natura, schimbul de substante in organism...
Prin vreme Parintii intelegeau, spre exemplu, masura cresterii spicelor, a coacerii fructelor, a atingerii varstei (din pruncie si pana la batranete). Asadar, fenomenele cele mai importante din Univers si din viata omului au un caracter ciclic. Natura se supune vointei Creatorului. El a stabilit acele legi biologice, fizice si spirituale care reglementeaza si directioneaza mersul firesc al evenimentelor. Tot El a stabilit masura si vremea pentru toate. Asadar, Domnul decide cand se va naste un suflet si in ce fel de trup se va salaslui, stabilindu-i masura fiintarii. Daca Ii implinim poruncile, Dumnezeu ne ofera o masura deplina, iar daca nu le implinim, masura este scurtata si, astfel, omul moare inainte de vreme.
Si iarasi am vazut sub soare ca izbanda in alergare nu este a celor iuti si biruinta a celor viteji, si painea a celor intelepti, nici bogatia a celor priceputi, nici faima pentru cei invatati, caci timpul si intamplarea intampina pe toti ... lata, pe scurt, tot ceea ce ai auzit aceasta este: Teme-te de Dumnezeu si pazeste poruncile Lui'. Acesta este lucru cuvenit fiecarui om (Ecclesiastul 9, 11; 12,13).
Dorintele si intentiile umane se schimba, una cate una, urmand o cale definita; ele depind de diferite circumstante, care sunt stabilite de Providenta divina. Noi suntem liberi in a alege, dar suntem limitati de spatiu si de timp. De aceea, provocarea noastra consta in a masura gandurile si faptele proprii cu intentia lui Dumnezeu in ceea ce ne priveste. Pentru aceasta insa trebuie sa stim cand este vremea si sa intelegem semnele timpului.
Observatia se refera si la domeniul relatiilor intime, daca avem in vedere trecerea fazelor de activitate sexuala si de abstinenta, a perioadelor de fertilitate si de imposibilitate a zamislirii. Cate contradictii si necazuri am reusi sa evitam daca am avea o atitudine sanatoasa fata de aceste timpuri! Sau, dimpotriva, cu cate boli chinuitoare si complexe greu de suportat nu am mai avea de-a face!
Tocmai de aceea trebuie sa ne ghidam cu cuvintele inteleptului rege Solomon, care sunt motto-ul cartii de fata. As vrea sa sper ca cititorul va reusi sa inteleaga toate aceste probleme. Drept sprijin pentru intelegere am adus citate din carti si articole ale autorilor laici si crestini, care demonstreaza diferitele limite ale relatiilor intime. In carte se utilizeaza si se explica termeni medicali si psihologici de specialitate (spre exemplu, dependenta sexuala, partener sexual). Cititorului care nu este pregatit profesional acest lucru i se poate parea neobisnuit, dar era necesar pentru tema cartii... imi cer scuze anticipat de la cititorul evlavios. Dupa parerea episcopului Varnava Beliaev, „cel care scrie despre astfel de lucruri se afla, dupa cuvintele Sfantului Ioan Hrisostom, intr-o situatie delicata, chiar imposibila: exprimandu-te evlavios, nu-l poti lamuri pe ascultator; iar pentru a-l face sa inteleaga mai bine este nevoie de o prezentare mai clara a lucrurilor, asa cum sunt ele in fapt. Au sosit astfel de vremuri cand sunt mai mult oameni pati-masi si pacatosi decat feciorelnici si cand tineretul se pierde in multime, in gramada... Asa ca nu mai poate fi vorba despre o rusine mincinoasa, de lipsa de cuviinta sau de pericolul de a-l invata pe omul nestiutor despre patima. Astazi, orice baiat sau fata nu doar ca stie de «toate», ci este adeseori invatator altora si poate chiar al adultilor."
Oricine abordeaza tema dragostei si a intimitatii resimte complexitatea si ambivalenta acesteia, o oarecare „rezistenta a materialului" si greutate in relatarea unor momente delicate si controversate. Este, de asemenea, absurd sa se traga concluzii categorice chiar si in comparatie cu viata unui om foarte incercat si ispitit. Concluziile si sfaturile acestuia nu pot reflecta toate nuantele relatiilor intime.
Nu mi-am propus aici sa invat pe cineva in baza observatiilor personale. Scopul cartii este cu totul altul: a corela opiniile crestine referitoare la problema sexuala cu abordarile medico-psihologice. Este important ca cititorul sa primeasca informatiile necesare pentru reflectie, pentru o vietuire cumpatata si inteleapta, chiar si in cazurile complicate cu care se poate confrunta in viata.
In calitate de medic-cadru didactic am fost intrebat adeseori despre aceasta tema de studentii, doctoranzii si colaboratorii diferitelor catedre ale unor facultati de medicina din Rusia. Studentii nostri invata dupa un program special de invatamant: „Introducere in cultura spirituala a medicului", avand si posibilitatea consultarilor individuale. Experienta cu diferite persoane, raspunsurile la intrebarile lor si informatia popularizata prin Internet reprezinta coloana vertebrala a acestei carti.
In alcatuirea cartii am fost ajutat de parintii mei V.P. si E.V. Zorin, de ierom. Anatolie Berestov, de pr. Leonid si preoteasa Ludmila Tarevski, de L.G. Bugrova, E.G. Balasova, N.B. Smirnova, E.Iu. Loksina, N.V. Somin. Lor si altor oameni care m-au sustinut, prin rugaciune si observatii constructive, le sunt deosebit de recunoscator. Le sunt, de asemenea, recunoscator acelor cititori care mi-au scris dupa ce au citit celelalte carti si mi-au relatat unele greseli, lipsuri sau au venit cu intrebari si exemple care m-au ajutat in configurarea cartii de fata.
Gandindu-ma la scrisorile care imi veneau, voi incerca sa raspund intrebarilor si rugamintilor celor care le-au scris. De aceea, imi cer iertare anticipat de la cei carora nu le voi oferi consultatie in baza scrisorilor, nu le voi stabili diagnosticul la distanta si nu voi trimite carti prin posta.
Zorin Konstantin Veaceslavovici,
117208, or. Moscova,
Post restant
Specificaţii
- Editor: Sophia
- ISBN: 9789731363080
- An aparitie: 09 Septembrie 2012
- Numar pagini: 296
- Tip carte: Broşată
- Limba: Română
- Dimensiuni: 13 x 20 cm
Fericirea conjugala nu e data de atractia fizica. Daca vom trai fericirea dincolo de atractia fizica, vom cunoaste ca nu ne-am indragostit fara niciun rost de persoana pe care am ales-o. Daca totul sta in atractia fizica, atunci fericirea dispare cand inceteaza si aceasta atractie. Ne dorim fericirea, dar nu toti stiu sa o caute. Imi place sa amintesc cuvintele unui mare duhovnic. Acesta a fost intrebat de un tanar indragostit cum poate sti daca persoana pe care o iubeste este cea potrivita pentru el. Parintele i-a raspuns ca: «Persoana de langa tine este sufletul potrivit, daca te odihnesti sufleteste in ea».
Cu toate atenţionările din partea rudelor şi a celor apropiaţi, omul orbit se aruncă oriunde, chiar şi cu capul în fântână. Părinţii şi duhovnicii experimentaţi văd adesea pericolul care se apropie, dar nu sunt întotdeauna în stare să-l preîntâmpine. Iată de ce este atât de important binecuvântarea părinţilor şi a preotului pentru căsătorie.
Această binecuvântare nu este o rămăşiţă a trecutului, ci un sfat, un acord şi o rugăciune a celor care au fost ispitiţi mai mult, devenind înţelepţi, fără a cădea în patimă.
Cât de amară este recunoaşterea acestui lucru după trecerea multor ani! Providenţa dumnezeiască ne struneşte şi ne face să înţelegem aceste lucruri prin vocea părinţilor şi a preoţilor. Deşi, sigur, nimeni nu este în totalitate ferit de greşeli şi de idei preconcepute.
Păstrarea curătieisi înfrânareapână la căsătorie ne ajută, de asemenea, să distingem „nebunia hormonilor" de dragostea curată. Conform unei vechi tradiţii bisericeşti, tinerilor îndrăgostiţi li se oferă astfel posibilitatea cunoaşterii celuilalt ca persoană, şi nu ca partener sexual. Dacă oamenii sunt uniţi de interese comune, planuri, opinii, convingeri etc, atunci hormonii le vor fi de ajutor. Dacă însă nu există altceva decât atracţia sexuală, atunci nu e de bine. Pentru ca pasiunea să nu împiedice cunoaşterea autentică a celuilalt este nevoie de trecerea timpului. îndrăgostirea, fie ea şi reciprocă, nu este un motiv pentru apropierea fizică.
„Frumuseţea trupească, dacă nu este unită cu virtutea sufletească, afirmă Sfântul Ioan Gură de Aur, îl poate atrage pe bărbat douăzeci sau treizeci de zile. Mai departe, frumuseţea trupească nu va avea forţă, pentru că, descoperindu-se defectele fetei, dragostea va dispărea..."
Dacă relaţiile au în vedere exclusiv fiziologia, atunci simpatia reciprocă şi predispoziţia dispar odată cu hormonii, îndrăgostirea nu rezistă la testul timpului, deoarece ea există doar datorită atracţiei fizice. Fără spiritualitate sentimentele nu sunt stabile şi depind în mare parte de ritmurile individuale ale organismului. O astfel de temelie este ca nisipul, pe care nu poţi zidi o casă durabilă. Intradevăr, la temelia oricărei case rezistente se pune şi nisip, dar acesta este numai unul din ingrediente. Altfel, cimentul nu va lua forma dorită.
Cel mai important este să ai în vedere foarte bine proporţiile şi timpul de aşteptare. După părerea Avei Dorotei, diavolul a săpat o groapă acolo unde urma să fie construit un castel. Prin urmare, sarcina noastră este să zidim în locul gropii o casă a dragostei.
Dar vai celui care zideşte casa în groapă! Aşadar, îndrăgostirea devine fie început al dragostei, fie patimă diavolească, ce siluieşte, chinuieşte şi asupreşte. Câtă răutate, amestecată cu plăcerea, ne aduc săgeţile lui Cupidon! Apropo, acest personaj din mitologia greacă antică este, din punct de vedere creştin, un demon.
Este oportun să cităm aici cuvintele Sfântului Apostol Pavel: Imbrăcaţi-vă cu toate armele lui Dumnezeu, ca să puteţi sta împotriva uneltirilor diavolului. Căci lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stâpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduhuri... In toate luaţi pavăza credinţei, cu care veţi putea să stingeţi toate săgeţile cele arzătoare ale vicleanului. Luaţi şi coiful mântuirii şi sabia Duhului, care este cuvântul lui Dumnezeu. (Efeseni 6, 11-12; 16-17).