
Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectiva ortodoxa, in contextul biotehnologiilor contemporane
Consider că această carte va contribui atât la creșterea calității bioeticii ortodoxe românești contemporane, cât și la profilul unei teologii ortodoxe publice de nivel internațional, deschise dialogului cu cultura seculară a timpului... Cartea de față s
Descriere
Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectiva ortodoxa, in contextul biotehnologiilor contemporane
Consider că această carte va contribui atât la creșterea calității bioeticii ortodoxe românești contemporane, cât și la profilul unei teologii ortodoxe publice de nivel internațional, deschise dialogului cu cultura seculară a timpului... Cartea de față se caracterizează prin complexitatea analizei și prin noile perspective de cercetare și de abordare ale unui subiect central al bioeticii ortodoxe - demnitatea intangibilă a ființei umane în fața pericolelor de manipulare și instrumentalizare bio-tehnologică - cu o însemnătate crucială pentru societatea umană și viitorul ei (Prof. univ. dr. habil. Daniel Munteanu).
Specificaţii
- Editor: Reintregirea
- ISBN: 9786065095243
- An aparitie: 09 Iulie 2022
- Numar pagini: 640
- Tip carte: Broşată
- Limba: Română
- Dimensiuni: 0 x 0 cm
Cuprins
PREFAȚĂ ......................................................................................7
LISTA ABREVIERILOR..............................................................13
INTRODUCERE .........................................................................15
Încadrarea lucrării într-un domeniu tematic .................17
Scopul şi obiectivele generale ale lucrării.......................31
Stadiul cercetării.................................................................33
Metodologia de cercetare..................................................62
Limitele cercetării...............................................................62
Capitolul I
BIOTEHNOLOGII CONTEMPORAN DE
MANIPULARE A EMBRIONULUI UMAN
ŞI DEMNITATEA OMULUI CA
CHIP AL LUI DUMNEZEU
I.1. PROBLEMATICA MANIPULĂRII EMBRIONULUI
UMAN DIN PERSPECTIVA ETICII ORTODOXE ..................68
I.1.1. Crearea de noi embrioni uniparentali
prin intermediul partenogenezei..................................68
I.1.2. Crearea de noi embrioni biparentaliunisexuali
prin asocierea a două ovule...........................................71
I.1.3. Crearea de noi embrioni prin
asocierea nucleelor a doi spermatozoizi......................72
I.1.4. Crearea de noi embrioni
prin divizare artificială...................................................73
I.1.5. Crearea de noi embrioni prin
asocierea ovulelor cu nucleul celulelor adulte.............. 74
Preot
Cosmin Lazăr
632
I.1.6. Crearea de noi embrioni din asocierea
celulelor cu jumătate din materialul
genetic al celulelor adulte ..............................................75
I.1.7. Crearea de noi embrioni prin
asocierea ovulelor private de cromozomii lor
și de nucleele celulelor adulte .......................................76
I.1.8. Alterarea transferului nuclear.................................77
I.1.9. Crearea de embrioni bisexuali biparentali
prin fertilizarea unei celule haploide
partenogenetice de o celulă spermatică.......................77
I.1.10. Mola hidatiformă parţială
sau sarcina molară...........................................................78
I.1.11. Embrionii tetraploizi ..............................................79
I.1.13. Axa maternă şitransferul citoplasmatic...............80
I.1.14. Transferul pronuclear ............................................81
I.1.15. Crearea de noi embrioni prin
asocierea embrionilor cu o celulă,
deposedaţi de cromozomii lor și
nucleele celulelor adulte.................................................82
I.1.16. Crearea de noi embrioni
prin asocierea embrionilor cu două celule
care au fost private de cromozomii lor și
de nucleele celulelor adulte..................................................83
I.1.18. Crearea de noi embrioni genetici
himerici umani/umani....................................................84
I.1.19. Crearea de noi embrioni
himerici umani/non-umani............................................88
I.1.20. Crearea de noi embrioni hibrizi
umani/non-umani ...........................................................89
I.1.21. Probleme etice privind
manipularea embrionară................................................93
Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectivă ortodoxă,
în contextul biotehnologiilor contemporane
633
I.2. FERTILIZAREA „IN VITRO” (FIV) SAU PUNCTUL
DE PLECARE AL MANIPULĂRII VIEŢII UMANE..............102
I.2.1. Infertilitatea în postmodernitate...........................102
I.2.2. Cercetarea pe celule stem embrionare ca
instrumentalizare a embrionului uman în
scopuri ştiinţifice. Perspectiva interconfesională
privind demnitatea intangibilă a omului
ca chip al lui Dumnezeu...............................................110
I.2.2.1. Poziția Bisericii Ortodoxe ..........................120
I.2.2.2. Poziţia Bisericii Romano-Catolice.............126
I.2.2.3. Poziţia Bisericii Protestante .......................130
I.2.3. Aspecte medicaleşi etice
ale fertilizării „in vitro” ................................................139
I.2.3.1. Etape medicale reproductive
şi proceduri biotehnologice ................................142
I.2.3.1.1. Evaluarea şi pregătirea
cuplului pentru tratament ........................142
I.2.3.1.2. Stimularea ovariană
şi inducerea ovulaţiei..................................151
I.2.3.1.3. Recuperarea ovulelor.......................156
I.2.3.1.4. Embriotransferul (ET)....................164
I.2.3.1.5. Probleme etice privind
fertilizarea „in vitro” .................................169
1.3. ASPECTE MEDICALE ŞI ETICE ÎN DIAGNOSTICUL
GENETIC PREIMPLANTATOR (DGP)..................................186
I.3.1. Noţiuni introductive...............................................187
I.3.2. Metode de biopsie embrionară .............................189
1.3.3. Aneuploidiile cromozomiale
în preimplantarea embrionară ....................................192
1.3.4. Probleme etice ale
diagnosticului genetic preimplantator.......................194
Preot
Cosmin Lazăr
634
I.4. RISCURILE IMPREVIZIBILE ALE MANIPULĂRII
EMBRIONULUI UMAN: EUGENIA LIBERALĂ..................208
I.4.1. Eugenia şi etosul ştiinţific......................................208
I.4.2. Biopolitică şi rasism................................................210
I.4.3. Eugenia liberalăşi „Designer Babies” ..................213
I.5. TRANSUMANISMUL CA PROVOCARE ETICĂ ..........220
I.5.1. Repere antropologice transumaniste ...................221
I.5.2. „Human Enhancement” .......................................224
I.5.3. „Moral Enhancement” ..........................................229
I.6. CONCLUZII .......................................................................236
Capitolul II
STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
ŞI DEMNITATEA OMULUI ÎNTR-O
ABORDARE INTERDISCIPLINARĂ
II.1. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
ÎN ANTICHITATE..................................................................239
II.1.1. Statutul embrionlui uman
în gnoza şi filozofia antică ..........................................240
II.1.2. Statutul embrionului uman
în medicina antică ........................................................250
II.2. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
ÎN TRADIŢIA ŞI EXEGEZA BIBLICĂ....................................252
II.3. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
DIN PERSPECTIVA FILOZOFIEI CONTEMPORANE.........258
II.3.1. Fundamentele istorico-filozofice
ale demnitaţii umane ...................................................259
II.3.2. Demnitatea omului ca „scop în sine”.
Diferența dintre legalitate şi moralitate
din perspectivă kantiană.............................................271
Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectivă ortodoxă,
în contextul biotehnologiilor contemporane
635
II.3.2.1. Principiul bunăvoinței ..........................272
II.3.2.2. Acţiunea conform obligaţiei
sau legii morale................................................273
II.3.2.3. Imperativele categorice.........................277
II.3.2.4. Principiul autonomiei ..........................286
II.3.3. Distorsionarea conceptului
de „demnitate umană” .....................................................288
II.4. ARGUMENTELE SCIP...................................................293
II.4.1. Argumentul speciei..............................................299
II.4.2. Argumentul continuităţii.....................................299
II.4.3. Argumentul identităţii.........................................304
II.4.4. Argumentul potenţialităţii ..................................310
II.4.5. Contraargumentele „SCIP”
din perspectivă singeriană..........................................318
II.5. STATUTUL BIOLOGIC AL EMBRIONULUI UMAN....327
II.6. CONCLUZII......................................................................339
Capitolul III
STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
ŞI DEMNITATEA OMULUI DIN
PERSPECTIVA BIOETICII ORTODOXE
III.1. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN ÎN
PATRISTICA RĂSĂRITEANĂ ŞI RECEPTAREA
ANTROPOLOGIEI PATRISTICE LA
PĂRINTELE DUMITRU STĂNILOAE................................341
III.1.1. Statutul embrionului uman
la Sfântul Grigorie de Nyssa.......................................342
III.1.2. Statutul embrionului uman
la Sfântul Maxim Mărturisitorul................................355
Preot
Cosmin Lazăr
636
III.1.3. Demnitatea embrionului uman
ca „raţionalitate plasticizată” a lui Dumnezeu
şi persoana umană ca punct culminant
al plasticizării raţionalităţii divine.............................374
III.2. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
ÎN DOCUMENTELE OFICIALE
ALE BISERICII ORTODOXE.................................................390
III.2.1. Sinodul Panortodox din Creta...........................390
III.2.2. Biserica Ortodoxă Greacă...................................393
III.2.3. Biserica Ortodoxă Rusă ......................................401
III.2.4. Biserica Ortodoxă Română ................................406
III.2.5. Biserica Ortodoxă din Statele Unite ale Americii.......408
III.3. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
ÎN BIOETICA ORTODOXĂ CONTEMPORANĂ..............412
III.3.1 Bioetica ortodoxă şi demnitatea
embrionului uman din perspectiva
teologului Stanley Harakas.........................................415
III.3.1.1. Aspectul apofatic și catafatic
al ființei umane ..........................................418
III.3.1.2. „Imago Dei” şi „imago Trinitatis” ......420
III.3.1.3. Chip şi asemănare .................................422
III.3.1.4. Fiinţa umană căzută în păcat...............423
III.3.1.5. Interrelația trup-suflet .........................425
III.3.1.6. Întruparea........................................... 426
III.3.1.7. Biserica ca Trup al lui Hristos..............428
III.3.1.9. Trăirea sacramentală ............................431
III.3.1.10. Viziunea eshatologică .........................432
III.3.1.11. Resurse liturgice ale
bioeticii ortodoxe.............................................433
Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectivă ortodoxă,
în contextul biotehnologiilor contemporane
637
III.3.2. Perspectiva ortodoxă asupra manipulării
embrionare şi „conceptul de sacralitate a vieţii”
la John Breck .................................................................439
III.3.2.1. Debutul vieţii umane şi conceptul
de „sacralitate a vieţii”....................................441
III.3.2.2. Statutul embrionului uman ................449
III.3.2.3. Biotehnologiile de reproducere
medicală din perspectiva bioeticii
ortodoxe contemporane................................. 455
III.3.2.4. Problema manipulării biotehnologice
a omului din perspectivă ortodoxă...............459
III.3.3. Provocările biotehnologiei
şi statutul embrionului uman
în bioetica lui Jean Boboc ............................................467
III.3.3.1. Pnevmatizarea zigotului şi eshatonul.....469
III.3.3.2. Eugenismul şi „copilul perfect” ca
paradigmă a transumanismului ...................482
III.3.3.3. Noua antropologie şi artificializarea
naturii umane...................................................489
III.3.3.4. „Corectitudinea genetică” şi
hegemonia somatocraţiei ...............................495
III.3.3.5. Perfectibilitatea umană în lumina
antropologiei ortodoxe ...................................501
III.4. CONCLUZII.....................................................................505
III.5. CONCLUZII FINALE......................................................508
ANEXE......................................................................................513
Anexa 1: Enciclica Sfântului şi Marelui Sinod
de la Creta şi Biserica în faţa
provocărilor contemporane......................................... 513
Anexa 2: Documentul Sfântului şi Marelui Sinod
de la Creta despre misiunea Bisericii
Ortodoxe ca mărturie de dragoste în slujire...................515
Preot
Cosmin Lazăr
638
Anexa 3: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe
din Grecia referitoare la statutul
şi natura embrionului.................................................517
Anexa 4: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe
din Grecia referitoare la statutul
spiritual (moral) al embrionului ...............................518
Anexa 5: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe
din Grecia referitoare la drepturile etice
ale embrionului ...........................................................519
Anexa 6: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe
din Grecia referitoare la provocările
fertilizării „in vitro” ....................................................520
Anexa 7: Poziţia Bisericii Ortodoxe Elene
faţă de rolul tehnologiei ............................................526
Anexa 8: Poziţia Bisericii Ortodoxe Elene
referitoare la interesele financiare
şi consecinţele psihologice ale
tehnicilor de reproducere asistată............................527
Anexa 9: Biserica Ortodoxă Elenă
şi contrapropunerea sa ..............................................529
Anexa 10: Biserica Ortodoxă Elenă
şi îndrumătorul ei pastoral .......................................530
Anexa 11: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe Ruse
referitoare la dezvoltarea
tehnologiilor biomedicale .........................................533
Anexa 12: Poziția oficială a Bisericii Ortodoxe Ruse
referitoare la consecințele morale
ale manipulării embrionului.....................................534
Anexa 13: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe Ruse
referitoare la bolile ereditare
şi manipulările genetice ............................................536
Anexa 14: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe Ruse
despre clonarea umană .............................................538
Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectivă ortodoxă,
în contextul biotehnologiilor contemporane
639
Anexa 15: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe Române
cu privire la problema avortului..............................539
Anexa 16: Enciclica din 17 octombrie 2001
a Bisericii Ortodoxe din Statele Unite
ale Americii ,,Cercetarea celulelor
stem embrionare din perspectiva
creştinismului ortodox” ............................................546
Anexa 17: Enciclica din ianuarie 2002 a Bisericii
Ortodoxe din Statele Unite ale Americii
„Clonarea embrionilor umani” ................................552
BIBLIOGRAFIE.........................................................................557
MIC DICȚIONAR DE TERMENI
GENETICI ŞI BIOMEDICALI ................................................619
O carte nascuta din experienta personala!
Autorul- Pr Cosmin Lazar