Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectiva ortodoxa, in contextul biotehnologiilor contemporane - Carti.Crestinortodox.ro

Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectiva ortodoxa, in contextul biotehnologiilor contemporane

Evaluat la 5 din 5 pe baza a 2 recenzii ale clientilor
Nu se afla in stoc

Consider că această carte va contribui atât la creșterea calității bioeticii ortodoxe românești contemporane, cât și la profilul unei teologii ortodoxe publice de nivel internațional, deschise dialogului cu cultura seculară a timpului... Cartea de față s

Descriere

Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectiva ortodoxa, in contextul biotehnologiilor contemporane

 Consider că această carte va contribui atât la creșterea calității bioeticii ortodoxe românești contemporane, cât și la profilul unei teologii ortodoxe publice de nivel internațional, deschise dialogului cu cultura seculară a timpului... Cartea de față se caracterizează prin complexitatea analizei și prin noile perspective de cercetare și de abordare ale unui subiect central al bioeticii ortodoxe - demnitatea intangibilă a ființei umane în fața pericolelor de manipulare și instrumentalizare bio-tehnologică - cu o însemnătate crucială pentru societatea umană și viitorul ei (Prof. univ. dr. habil. Daniel Munteanu). 

Specificaţii

  • Editor: Reintregirea
  • ISBN: 9786065095243
  • An aparitie: 09 Iulie 2022
  • Numar pagini: 640
  • Tip carte: Broşată
  • Limba: Română
  • Dimensiuni: 0 x 0 cm

Recenzii ale clientilor

Evaluat la 5 din 5 pe baza a 2 recenzii ale clientilor
Distribuirea evaluarilor
5 stele
2
4 stele
0
3 stele
0
2 stele
0
1 stele
0
Scrie o recenzie
Afiseaza 2 din 2 recenzii ale clientilor
  • Cosmin Lazar 01-03-2023
    5 din 5 stele
    CUPRINS

    Cuprins
    PREFAȚĂ ......................................................................................7
    LISTA ABREVIERILOR..............................................................13
    INTRODUCERE .........................................................................15
    Încadrarea lucrării într-un domeniu tematic .................17
    Scopul şi obiectivele generale ale lucrării.......................31
    Stadiul cercetării.................................................................33
    Metodologia de cercetare..................................................62
    Limitele cercetării...............................................................62
    Capitolul I
    BIOTEHNOLOGII CONTEMPORAN DE
    MANIPULARE A EMBRIONULUI UMAN
    ŞI DEMNITATEA OMULUI CA
    CHIP AL LUI DUMNEZEU
    I.1. PROBLEMATICA MANIPULĂRII EMBRIONULUI
    UMAN DIN PERSPECTIVA ETICII ORTODOXE ..................68
    I.1.1. Crearea de noi embrioni uniparentali
    prin intermediul partenogenezei..................................68
    I.1.2. Crearea de noi embrioni biparentaliunisexuali
    prin asocierea a două ovule...........................................71
    I.1.3. Crearea de noi embrioni prin
    asocierea nucleelor a doi spermatozoizi......................72
    I.1.4. Crearea de noi embrioni
    prin divizare artificială...................................................73
    I.1.5. Crearea de noi embrioni prin
    asocierea ovulelor cu nucleul celulelor adulte.............. 74
    Preot
    Cosmin Lazăr
    632
    I.1.6. Crearea de noi embrioni din asocierea
    celulelor cu jumătate din materialul
    genetic al celulelor adulte ..............................................75
    I.1.7. Crearea de noi embrioni prin
    asocierea ovulelor private de cromozomii lor
    și de nucleele celulelor adulte .......................................76
    I.1.8. Alterarea transferului nuclear.................................77
    I.1.9. Crearea de embrioni bisexuali biparentali
    prin fertilizarea unei celule haploide
    partenogenetice de o celulă spermatică.......................77
    I.1.10. Mola hidatiformă parţială
    sau sarcina molară...........................................................78
    I.1.11. Embrionii tetraploizi ..............................................79
    I.1.13. Axa maternă şitransferul citoplasmatic...............80
    I.1.14. Transferul pronuclear ............................................81
    I.1.15. Crearea de noi embrioni prin
    asocierea embrionilor cu o celulă,
    deposedaţi de cromozomii lor și
    nucleele celulelor adulte.................................................82
    I.1.16. Crearea de noi embrioni
    prin asocierea embrionilor cu două celule
    care au fost private de cromozomii lor și
    de nucleele celulelor adulte..................................................83
    I.1.18. Crearea de noi embrioni genetici
    himerici umani/umani....................................................84
    I.1.19. Crearea de noi embrioni
    himerici umani/non-umani............................................88
    I.1.20. Crearea de noi embrioni hibrizi
    umani/non-umani ...........................................................89
    I.1.21. Probleme etice privind
    manipularea embrionară................................................93
    Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectivă ortodoxă,
    în contextul biotehnologiilor contemporane
    633
    I.2. FERTILIZAREA „IN VITRO” (FIV) SAU PUNCTUL
    DE PLECARE AL MANIPULĂRII VIEŢII UMANE..............102
    I.2.1. Infertilitatea în postmodernitate...........................102
    I.2.2. Cercetarea pe celule stem embrionare ca
    instrumentalizare a embrionului uman în
    scopuri ştiinţifice. Perspectiva interconfesională
    privind demnitatea intangibilă a omului
    ca chip al lui Dumnezeu...............................................110
    I.2.2.1. Poziția Bisericii Ortodoxe ..........................120
    I.2.2.2. Poziţia Bisericii Romano-Catolice.............126
    I.2.2.3. Poziţia Bisericii Protestante .......................130
    I.2.3. Aspecte medicaleşi etice
    ale fertilizării „in vitro” ................................................139
    I.2.3.1. Etape medicale reproductive
    şi proceduri biotehnologice ................................142
    I.2.3.1.1. Evaluarea şi pregătirea
    cuplului pentru tratament ........................142
    I.2.3.1.2. Stimularea ovariană
    şi inducerea ovulaţiei..................................151
    I.2.3.1.3. Recuperarea ovulelor.......................156
    I.2.3.1.4. Embriotransferul (ET)....................164
    I.2.3.1.5. Probleme etice privind
    fertilizarea „in vitro” .................................169
    1.3. ASPECTE MEDICALE ŞI ETICE ÎN DIAGNOSTICUL
    GENETIC PREIMPLANTATOR (DGP)..................................186
    I.3.1. Noţiuni introductive...............................................187
    I.3.2. Metode de biopsie embrionară .............................189
    1.3.3. Aneuploidiile cromozomiale
    în preimplantarea embrionară ....................................192
    1.3.4. Probleme etice ale
    diagnosticului genetic preimplantator.......................194
    Preot
    Cosmin Lazăr
    634
    I.4. RISCURILE IMPREVIZIBILE ALE MANIPULĂRII
    EMBRIONULUI UMAN: EUGENIA LIBERALĂ..................208
    I.4.1. Eugenia şi etosul ştiinţific......................................208
    I.4.2. Biopolitică şi rasism................................................210
    I.4.3. Eugenia liberalăşi „Designer Babies” ..................213
    I.5. TRANSUMANISMUL CA PROVOCARE ETICĂ ..........220
    I.5.1. Repere antropologice transumaniste ...................221
    I.5.2. „Human Enhancement” .......................................224
    I.5.3. „Moral Enhancement” ..........................................229
    I.6. CONCLUZII .......................................................................236
    Capitolul II
    STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
    ŞI DEMNITATEA OMULUI ÎNTR-O
    ABORDARE INTERDISCIPLINARĂ
    II.1. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
    ÎN ANTICHITATE..................................................................239
    II.1.1. Statutul embrionlui uman
    în gnoza şi filozofia antică ..........................................240
    II.1.2. Statutul embrionului uman
    în medicina antică ........................................................250
    II.2. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
    ÎN TRADIŢIA ŞI EXEGEZA BIBLICĂ....................................252
    II.3. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
    DIN PERSPECTIVA FILOZOFIEI CONTEMPORANE.........258
    II.3.1. Fundamentele istorico-filozofice
    ale demnitaţii umane ...................................................259
    II.3.2. Demnitatea omului ca „scop în sine”.
    Diferența dintre legalitate şi moralitate
    din perspectivă kantiană.............................................271
    Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectivă ortodoxă,
    în contextul biotehnologiilor contemporane
    635
    II.3.2.1. Principiul bunăvoinței ..........................272
    II.3.2.2. Acţiunea conform obligaţiei
    sau legii morale................................................273
    II.3.2.3. Imperativele categorice.........................277
    II.3.2.4. Principiul autonomiei ..........................286
    II.3.3. Distorsionarea conceptului
    de „demnitate umană” .....................................................288
    II.4. ARGUMENTELE SCIP...................................................293
    II.4.1. Argumentul speciei..............................................299
    II.4.2. Argumentul continuităţii.....................................299
    II.4.3. Argumentul identităţii.........................................304
    II.4.4. Argumentul potenţialităţii ..................................310
    II.4.5. Contraargumentele „SCIP”
    din perspectivă singeriană..........................................318
    II.5. STATUTUL BIOLOGIC AL EMBRIONULUI UMAN....327
    II.6. CONCLUZII......................................................................339
    Capitolul III
    STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
    ŞI DEMNITATEA OMULUI DIN
    PERSPECTIVA BIOETICII ORTODOXE
    III.1. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN ÎN
    PATRISTICA RĂSĂRITEANĂ ŞI RECEPTAREA
    ANTROPOLOGIEI PATRISTICE LA
    PĂRINTELE DUMITRU STĂNILOAE................................341
    III.1.1. Statutul embrionului uman
    la Sfântul Grigorie de Nyssa.......................................342
    III.1.2. Statutul embrionului uman
    la Sfântul Maxim Mărturisitorul................................355
    Preot
    Cosmin Lazăr
    636
    III.1.3. Demnitatea embrionului uman
    ca „raţionalitate plasticizată” a lui Dumnezeu
    şi persoana umană ca punct culminant
    al plasticizării raţionalităţii divine.............................374
    III.2. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
    ÎN DOCUMENTELE OFICIALE
    ALE BISERICII ORTODOXE.................................................390
    III.2.1. Sinodul Panortodox din Creta...........................390
    III.2.2. Biserica Ortodoxă Greacă...................................393
    III.2.3. Biserica Ortodoxă Rusă ......................................401
    III.2.4. Biserica Ortodoxă Română ................................406
    III.2.5. Biserica Ortodoxă din Statele Unite ale Americii.......408
    III.3. STATUTUL EMBRIONULUI UMAN
    ÎN BIOETICA ORTODOXĂ CONTEMPORANĂ..............412
    III.3.1 Bioetica ortodoxă şi demnitatea
    embrionului uman din perspectiva
    teologului Stanley Harakas.........................................415
    III.3.1.1. Aspectul apofatic și catafatic
    al ființei umane ..........................................418
    III.3.1.2. „Imago Dei” şi „imago Trinitatis” ......420
    III.3.1.3. Chip şi asemănare .................................422
    III.3.1.4. Fiinţa umană căzută în păcat...............423
    III.3.1.5. Interrelația trup-suflet .........................425
    III.3.1.6. Întruparea........................................... 426
    III.3.1.7. Biserica ca Trup al lui Hristos..............428
    III.3.1.9. Trăirea sacramentală ............................431
    III.3.1.10. Viziunea eshatologică .........................432
    III.3.1.11. Resurse liturgice ale
    bioeticii ortodoxe.............................................433
    Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectivă ortodoxă,
    în contextul biotehnologiilor contemporane
    637
    III.3.2. Perspectiva ortodoxă asupra manipulării
    embrionare şi „conceptul de sacralitate a vieţii”
    la John Breck .................................................................439
    III.3.2.1. Debutul vieţii umane şi conceptul
    de „sacralitate a vieţii”....................................441
    III.3.2.2. Statutul embrionului uman ................449
    III.3.2.3. Biotehnologiile de reproducere
    medicală din perspectiva bioeticii
    ortodoxe contemporane................................. 455
    III.3.2.4. Problema manipulării biotehnologice
    a omului din perspectivă ortodoxă...............459
    III.3.3. Provocările biotehnologiei
    şi statutul embrionului uman
    în bioetica lui Jean Boboc ............................................467
    III.3.3.1. Pnevmatizarea zigotului şi eshatonul.....469
    III.3.3.2. Eugenismul şi „copilul perfect” ca
    paradigmă a transumanismului ...................482
    III.3.3.3. Noua antropologie şi artificializarea
    naturii umane...................................................489
    III.3.3.4. „Corectitudinea genetică” şi
    hegemonia somatocraţiei ...............................495
    III.3.3.5. Perfectibilitatea umană în lumina
    antropologiei ortodoxe ...................................501
    III.4. CONCLUZII.....................................................................505
    III.5. CONCLUZII FINALE......................................................508
    ANEXE......................................................................................513
    Anexa 1: Enciclica Sfântului şi Marelui Sinod
    de la Creta şi Biserica în faţa
    provocărilor contemporane......................................... 513
    Anexa 2: Documentul Sfântului şi Marelui Sinod
    de la Creta despre misiunea Bisericii
    Ortodoxe ca mărturie de dragoste în slujire...................515
    Preot
    Cosmin Lazăr
    638
    Anexa 3: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe
    din Grecia referitoare la statutul
    şi natura embrionului.................................................517
    Anexa 4: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe
    din Grecia referitoare la statutul
    spiritual (moral) al embrionului ...............................518
    Anexa 5: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe
    din Grecia referitoare la drepturile etice
    ale embrionului ...........................................................519
    Anexa 6: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe
    din Grecia referitoare la provocările
    fertilizării „in vitro” ....................................................520
    Anexa 7: Poziţia Bisericii Ortodoxe Elene
    faţă de rolul tehnologiei ............................................526
    Anexa 8: Poziţia Bisericii Ortodoxe Elene
    referitoare la interesele financiare
    şi consecinţele psihologice ale
    tehnicilor de reproducere asistată............................527
    Anexa 9: Biserica Ortodoxă Elenă
    şi contrapropunerea sa ..............................................529
    Anexa 10: Biserica Ortodoxă Elenă
    şi îndrumătorul ei pastoral .......................................530
    Anexa 11: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe Ruse
    referitoare la dezvoltarea
    tehnologiilor biomedicale .........................................533
    Anexa 12: Poziția oficială a Bisericii Ortodoxe Ruse
    referitoare la consecințele morale
    ale manipulării embrionului.....................................534
    Anexa 13: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe Ruse
    referitoare la bolile ereditare
    şi manipulările genetice ............................................536
    Anexa 14: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe Ruse
    despre clonarea umană .............................................538
    Homo fabricatus? Statutul embrionului uman din perspectivă ortodoxă,
    în contextul biotehnologiilor contemporane
    639
    Anexa 15: Poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe Române
    cu privire la problema avortului..............................539
    Anexa 16: Enciclica din 17 octombrie 2001
    a Bisericii Ortodoxe din Statele Unite
    ale Americii ,,Cercetarea celulelor
    stem embrionare din perspectiva
    creştinismului ortodox” ............................................546
    Anexa 17: Enciclica din ianuarie 2002 a Bisericii
    Ortodoxe din Statele Unite ale Americii
    „Clonarea embrionilor umani” ................................552
    BIBLIOGRAFIE.........................................................................557
    MIC DICȚIONAR DE TERMENI
    GENETICI ŞI BIOMEDICALI ................................................619

  • Cosmin Lazar 10-02-2023
    5 din 5 stele
    Despre carte!

    O carte nascuta din experienta personala!
    Autorul- Pr Cosmin Lazar

Afiseaza 2 din 2 recenzii ale clientilor