Educarea - Invatarea - Recreerea copilului din punct de vedere pedagogic crestin
In pofida progresului si a succeselor obtinute in cadrul stiintelor psihologiei si a educatiei copiilor,conditiile in care se nasc,se dezvolta si sunt educati copiii astazi devin din ce in ce mai nefaste.
Descriere
Educarea - Invatarea - Recreerea copilului din punct de vedere pedagogic crestin
In pofida progresului si a succeselor obtinute in cadrul stiintelor psihologiei si a educatiei copiilor,conditiile in care se nasc,se dezvolta si sunt educati copiii astazi devin din ce in ce mai nefaste.
Tematica acestei carti cuprinde principii fundamentale pe care pedagogul trebuie sa le aiba in vedere. Mai intai,analizeaza familia ca spatiu al influentei pedagogice reciproce si remarca rolul special al mamei si al tatalui in educatia copiilor. Sunt expuse principiile fundamentale ale asa-numitei educatii anti-despotice sau democratice,precum si importanta incurajarii si a autoevaluarii. De asemenea,este semnalat modul in care trebuie sa fie transmisa iubirea si cum sa fie legata libertatea de disciplina in cazul copiilor,in cadrul unei cunoasteri si autoeducari continue ale parintilor. Elementele fundamentale ale intregii educatii sunt dezvoltarea si cultivarea religiozitatii autentice a copiilor inca din frageda copilarie si legatura lor cu viata liturgica si euharistica a Bisericii.
In fine,lucrarea noastra,ca putatori ai educatiei in Hristos,va aduce roade imbucuratoare,daca invocam puterea si luminarea de la Dumnezeu. Este de ajuns ca noi sa fim convinsi primii ca aceasta educatie conduce la depasirea de sine si la negarea egocentrismului,la adevarata maturizare duhovniceasca a copilului.
CUPRINS
Cuvant inainte .......................................................................... 5
Introducere ................................................................................ 9
Capitolul I
FAMILIA CONTEMPORANĂ 13
1. Dedicatie mamei ................................................................ 14
Maternitate si vrednicie .................................................... 15
In fata noilor imprejurari ................................................. 16
Mama ideala ........................................................................ 18
2. Rolul mamei in educatia copiilor ................................ 19
Mama,protagonista ........................................................... 21
Mama – pol de atractie pentru copil ............................... 23
De la protectie excesiva... la respingere .......................... 24
Mama adevarata ................................................................. 26
3. Tatal in fata noului sau rol ............................................. 27
Tatal si educatia copiilor ................................................... 28
Tatal in rolul de model ...................................................... 30
Specificul rolului patern ................................................... 32
Tatal si noul mers al lucrurilor din lume ....................... 33
Iesire din izolarea fata de ceilalti ..................................... 35
4. Probleme ale familiei contemporane ......................... 37
Bunul mers al familiei contemporane ............................. 38
Tinta atacului copiilor sunt parintii? ............................. 39
Alte situatii gresite ............................................................ 41
Alte probleme ...................................................................... 42
Ce doresc copiii? ................................................................. 44
220 Cuprins
Capitolul al II-lea
FORMA EDUCAtIEI 46
1. Educatia democratica ....................................................... 47
Slabirea despotismului ...................................................... 48
Forme ale educatiei democratice ...................................... 49
Consecinte ale despotismului ........................................... 50
Democratie si educatie ...................................................... 52
Parinti adevarati ................................................................ 53
2. Ne incurajam copiii asa cum trebuie? ....................... 54
De la lipsa incurajarii pana la descurajare .................... 55
Exagerari... incurajatoare ................................................. 56
Folosire rationala ................................................................ 58
Principii fundamentale ..................................................... 60
3. Autoevaluarea – un scop demn de atins .................... 61
Pericolul supraaprecierii ................................................... 62
Autoevaluarea are si partea ei pozitiva ........................... 64
Responsabilitatea – factor al autoevaluarii .................... 65
Comunicarea – cale a autoevaluarii ................................ 67
4. Cum ii putem ajuta pe copiii nostri sa fie mai buni .... 69
Simplitatea si sinceritatea copilului ................................ 70
Capacitatea de a ierta usor si solidaritatea ..................... 72
Dragostea de invatatura si imaginatia ........................... 73
Autonomia si buna dispozitie ........................................... 74
Incredere si dragoste .......................................................... 75
Capitolul al III-lea
MIJLOACE ALE EDUCAtIEI 78
1. Cum sa ne manifestam dragostea fata de copii ...... 79
Forme de iubire nesanatoasa ............................................ 81
Parintii nu iau masuri ...................................................... 82
Forme de iubire autentica ................................................. 84
Iubirea rabdatoare .............................................................. 85
2. Greseli in educarea copiilor nostri ............................. 87
Nestiinta nejustificata ...................................................... 87
Primele greseli .................................................................... 88
Copiii injura ........................................................................ 90
Protectie excesiva? Nu,multumesc! ............................... 92
Opresiunea – cealalta fata a monedei ............................. 93
3. Libertate si disciplina in actul educatiei .................. 94
Pericolele lipsei de control ................................................ 95
Obligatia totala este inacceptabila ................................... 96
Libertatea adevarata ........................................................... 98
Vointa si responsabilitate .................................................. 99
4. Educarea simturilor copilului ...................................... 100
Educarea limbii ................................................................. 102
Educarea auzului .............................................................. 103
Educarea vazului .............................................................. 105
Educarea mirosului .......................................................... 107
Educarea simtului tactil .................................................. 108
Capitolul al IV-lea
EDUCAtIA RELIGIOASĂ 110
1. Religiozitatea copilului .................................................. 111
Pamantul bun .................................................................... 112
Caracterul personal al educatiei religioase ................... 114
Consecintele lipsei credintei ............................................ 115
2. Cultivarea religiozitatii copilului .............................. 117
Educatia religioasa,conform Sfintilor Parinti ai Bisericii .... 118
Cultivarea religiozitatii – dupa John Amos Comenius .... 121
Actualitatea cultivarii religiozitatii ............................... 122
De la teorie la practica ..................................................... 123
3. Viata liturgica a copiilor nostri ................................... 125
Familia si educatia liturgica ............................................ 127
Alte ocazii pentru educatia liturgica ............................. 128
Cuprins 221
222 Cuprins
Scoala si educatia liturgica .............................................. 130
Cine face educatia liturgica ............................................. 131
4. Educatia euharistica a copiilor nostri ....................... 134
Cateva interpretari gresite ............................................... 135
Mai multa traire si mai putine cuvinte ......................... 137
Rolul ei este de neinlocuit ................................................ 139
Capitolul al V-lea
SCOALĂ SI EDUCAtIE 141
1. Copilul si scoala ................................................................ 142
Referitor la vacanta ........................................................... 143
Cum vom atenua problemele de adaptare ..................... 145
Mai aproape de copiii nostri ............................................ 147
2. Educatorul in rolul de model al copiilor ................. 149
Educatorul si meseria lui ................................................. 150
Principalele insusiri ale educatorului ............................ 151
Cum va izbandi in lucrarea lui ....................................... 154
3. Relatiile dintre parinti si educator ............................. 156
Educatorul – impreuna-pedagog cu parintii copilului ...... 157
Nu,conflictului! ............................................................... 159
Da,colaborarii armonioase! ............................................ 160
Criza de autoritate ............................................................ 162
Scoli ale parintilor si consilieri psihologici ................... 162
4. Copilul dificil si scoala .................................................. 163
Copilul inadaptat .............................................................. 165
Copilul care te simte cum esti ......................................... 168
5. Ce citesc copiii nostri? .................................................... 170
In fata realitatii ................................................................. 172
Capcane din hartie ............................................................ 173
Exista si carti bune pentru copii .................................... 175
Cum vor ajunge cartile bune in mainile copiilor ......... 177
Capitolul al VI-lea
RECREEREA COPILULUI 179
1. Problema recreerii copilului ........................................ 180
Nevoia de recreere ............................................................. 181
Recreerea comerciala ........................................................ 183
Capcane publicitare .......................................................... 184
Si totusi exista solutii ....................................................... 186
2. Jocul – de la sursa de bucurie la... sursa de violenta .... 147
Izvorul puterii si al bucuriei ........................................... 189
Cateva premise ale jocului creativ .................................. 191
Nu,violentei! ..................................................................... 192
Jocuri creative .................................................................... 194
3. Joc si ocultism .................................................................... 196
Pericolul superofertei ........................................................ 197
Jocuri... capcane ................................................................. 198
Dansul nu se opreste ........................................................ 200
Datoria noastra fata de copiii nostri .............................. 201
4. Influenta mass-mediei in casa noastra ..................... 202
Pericol de dependenta ....................................................... 204
Televiziune si violenta ...................................................... 206
Televizor si joc ................................................................... 208
Fata in fata cu noua realitate .......................................... 209
Exista si elemente bune .................................................... 210
5. Vacanta – rodnica sau pagubitoare pentru copii? ...... 212
Repararea unei neintelegeri ............................................. 212
Inca niste ocazii ale vacantei ........................................... 213
Problemele legate de vacanta trebuie depasite .............. 215
Specificaţii
- Editor: Egumenita
- ISBN: 9786065501492
- An aparitie: 01 Ianuarie 2014
- Numar pagini: 224
- Tip carte: Broşată
- Limba: Română
- Dimensiuni: 13 x 20 cm
Un loc important în educaţie îl deţine iubirea părinţilor faţă de copiii lor. Acest sentiment binecuvântat este atât de adânc înrădăcinat înlăuntrul părinţilor, încât îi face să nu observe vreo diferenţiere între copiii lor şi ei înşişi. Această iubire, în expresia ei adevărată, îi asigură copilului o atmosferă destinsă care îl face capabil să treacă în mod corect de toate piedicile pe care le întâlneşte in viaţa lui. De aceea, copiii sunt însetaţi de dragostea pe care, dacă nu o găsesc în familia lor, mai târziu vor cădea în vreo capcană pentru a o obţine, chiar şi într-o formă denaturată a ei.
Impreună cu celelalte însuşiri fizice şi sufleteşti pe care Dumnezeu le-a dat părinţilor pentru a-şi creşte copiii, le-a dat şi afecţiunea părintească. Aceasta îi face să îşi asume nenumăratele griji şi sacrificii pe care le necesită educaţia copiilor. Spre deosebire de animale, omul nu poate să supravieţuiască fără iubirea părintească şi neîncetata grijă a părinţilor lui. Fără acest dar de la Dumnezeu - iubirea părintească - ar fi cu neputinţă ca părinţii să facă faţă atâtor sacrificii pentru copiii lor. Această iubire îi îndeamnă să depună eforturi cu bucurie, să cheltuiască ce au şi ce nu au, să suporte defectele copiilor lor şi să devină apărători vigilenţi şi reprezentanţi ai lui Dumnezeu lângă ei.
Se poate, însă, ca iubirea părinţilor, din sursă de putere pentru copil, să ia uneori o direcţie greşită şi să devină un sentiment necontrolat care ascunde în sine pericole pentru copil. „Manifestările excesive de dragoste pot să satisfacă pe părinte, însă este posibil să creeze probleme copilului"
Mulţi părinţi de azi cad într-o capcană, probabil mai rea decât toate. Ei cred că îşi iubesc copiii, însă fac aceasta într-un mod greşit. Iubirea necontrolată îi face să nu vadă greşelile şi defectele copilului lor. Insă, şi dacă le văd, ei le justifică, făcându-l astfel pe copil să nu fie conştient de greşelile lui.
Aşa ceva a făcut - aşa cum ne spune Vechiul Testament - şi judecătorul Eli care, din iubire bolnăvicioasă faţă de copiii lui, Ofni şi Finees, şi din neputinţa de a face ceva, le suporta toate capriciile. Astfel, aceşti copii au devenit neastâmpăraţi şi necuviincioşi. Au ajuns să se poarte indecent şi să se îmbete, fără să aibă parte de cel mai mic control din partea tatălui lor. Rezultatul a fost acela că s-a împlinit cuvântul lui Dumnezeu: „Voi pedepsi casa lui Eli, fiindcă fiii săi L-au defăimat pe Dumnezeu, dar el (Eli) nu i-a mustrat" (I Regi 3,13). Şi iată şi rezultatul: în războiul cu filistenii, copiii cei necuviincioşi ai lui Eli au fost ucişi în prima zi, iar Eli însuşi, aflând această veste dureroasă, a căzut de pe tronul lui şi a avut parte de o moarte tragică.
Părinţii care îi iubesc necontrolat pe copiii lor si îi adoră ca pe nişte idoli seamănă mult cu Eli. Această patimă îi face pe copii să trăiască, din păcate, cu falsa impresie că ei nu greşesc niciodată şi nimic din ceea ce fac. Astfel, vedem mulţi copii care ajung la vârsta şcolară şi care au încă defecte ca de exemplu suptul degetului, mania de a minţi, agresivitatea ş.a. Alteori, iubirea necontrolată a părinţilor îi exagerează calităţile copilului sau îl face să-şi închipuie că are alte calităţi care, de fapt, sunt inexistente. Aceasta se întâmplă atunci când îl laudă în faţă, instigându-i astfel egoismul. „Desele alintări, multele sărutări şi, mai ales, darurile multe îi dezvoltă copilului înclinaţia despotică, îi reduc activitatea, îi slăbesc sistemul nervos şi devin cauză a marii patimi a invidiei".
Părinţii nu iau măsuri
Iubirea oarbă a părinţilor pentru copil îi face să nu ia măsurile necesare pentru îndreptarea caracterului lui. Aceşti părinţi nu vor niciodată să îşi pedepsească copilul, oricât de mult ar greşi acesta. Nu este deloc ciudat dacă acest copil va deveni arogant şi despotic, o persoană egocentristă, care vrea ca toţi să fie preocupaţi de persoana lui şi nimeni să nu îl ia la rost pentru vreo faptă de-a lui. Astfel, copilul este lăsat ca o pradă uşoară altor influenţe (prieteni nepotriviţi, modele greşite, idei nesănătoase de viitor ş.a.). Acestea încearcă mai târziu, dar ferm, să îl deformeze pe copil şi de obicei reuşesc să o facă uşor.
Cu timpul, însă, această tactică greşită a părinţilor de a-şi iubi orbeşte şi necontrolat copiii, devine distrugătoare. Copilul care le intuieşte pe toate, oricât de mic ar fi, devine din ce în ce mai pretenţios. El devine, pentru părinţi, micul... despot. Părintele de acest tip, mai devreme sau mai târziu, se va mâhni, va plânge, poate că se va îmbolnăvi de necaz, însă în ceea ce priveşte copilul toate vor fi bune şi frumoase. „Copilul meu, oricum ar fi el, este copilul meu"-îl auzim cum spune, înecat de durere. Şi, cu cât creşte acest copil, cresc şi chinurile acestor părinţi. Mai ales că, pentru aceşti părinţi, „copilul e valoarea supremă; orice ar face, casa părintească este la cheremul lui, bunăstarea rămâne întotdeauna bunăstare, banii de buzunar la fel, iar părintele de acest fel, pe de o parte plânge, însă pe de alta el finanţează năzdrăvăniile copilului lui".
Dacă uneori acest copil ajunge să ne batjocorească ideile, noi îi dăm decoraţia... sincerităţii. Degradarea preocupărilor noastre ne-a făcut să numim grosolănie - sinceritatea, iar obrăznicia - curaj necesar. Toate acestea sunt consecinţe ale idolatrizării neînfrânate a copilului, care constituie o nouă regulă în lumea în care trăim.