×
Spiritualitate crestina pe intelesul tuturor - Carti.Crestinortodox.ro
Evaluat la 5 din 5 pe baza 1 recenzie
Distribuirea evaluarilor
5 stele
1
4 stele
0
3 stele
0
2 stele
0
1 stele
0
  • CrestinOrtodox 18-08-2016
    5 din 5 stele
    Darurile Sfantului Duh

    In omul despătimit Duhul Sfânt pune în lucrare, pe lângă cele şapte virtuţi de căpetenie, o mulţime de daruri. Proorocul Isaia aminteşte şapte daruri ale Duhului Sfânt. Proorocindu-L pe Mântuitorul spune că: "Se va odihni peste El Duhul lui Dumnezeu, duhul înţelepciunii şi al înţelegerii, duhul sfatului şi al tăriei, duhul cunoştinţei şi al bunei-credinţe. Şi-L va umple pe El duhul temerii de Dumnezeu".198

    Sfântul Apostol Pavel aminteşte zece daruri ale Duhului Sfânt: "Roadă Duhului este dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine, credinţa, blândeţea, înfrănarea, curăţia".199 Darurile Sfântului Duh acţionează asupra puterilor noastre sufleteşti pentru a le face apte de virtuţi. Ele creează o bună dispoziţie, o fineţe şi o mlădiere care pregăteşte sufletul pentru a primi haruri duhovniceşti speciale. Jacques Maritain spune că orice cunoaştere mistică, fiind supranaturală, necesită o inspiraţie specială din partea lui Dumnezeu ca să putem ajunge la ea.200 Darurile Duhului Sfânt pregătesc sufletul, facându-l mai mobil şi mai apt de această inspiraţie divină.

    Sfântul Maxim Mărturisitorul, comentând cele şapte daruri ale Duhului Sfânt amintite de Isaia, le orânduieşte în felul următor: darul bunei-credinţe, darul temerii de Dumnezeu, darul tăriei, darul sfatului, darul cunoştinţei, darul înţelegerii, darul înţelepciunii. După cum vom vedea, această orânduire este logică.

    Nici un demers duhovnicesc nu-i posibil fără credinţa în Dumnezeu; iar din credinţă se naşte frica, sau temerea, în sensul pozitiv al cuvântului. "Duhul temerii de Dumnezeu se arată în înfrănarea cu fapta de la păcate; duhul tăriei, în pornirea şi mişcarea plină de râvnă spre lucrarea şi împlinirea poruncilor; duhul sfatului, în deprinderea discernământului care ne ajută să împlinim cu raţiune poruncile duhovniceşti şi să deosebim cele bune de cele rele; duhul ştiinţei ne face să ştim fără greşeală modurile activităţii virtuoase, după care lucrând nu cădem nicidecum din dreapta judecată a raţiunii; duhul cunoştinţei ne dă putinţa să cuprindem cu mintea raţiunile din porunci, pe care se întemeiază modurile de activitate ale virtuţilor; duhul înţelegerii este consimţământul afectuos al sufletului cu modurile şi raţiunile poruncilor, sau mai bine zis prefacerea lui în acelea, prefacere prin care se produce o fuziune a puterilor noastre naturale cu modurile şi raţiunile poruncilor; duhul înţelepciunii ne face să ne înălţăm la cauza raţiunilor duhovniceşti din porunci şi la unirea cu ea; prin aceasta cunoscând, pe cât este cu putinţă oamenilor, în chip neştiut, raţiunile simple ale lucrurilor, aflătoare de Dumnezeu ".

    La darul înţelepciunii se ajunge după ce ai dobândit toate virtuţile, ca o încununare a lor. Marii duhovnici dobândesc acest dar şi, ca urmare, sunt solicitaţi de către credincioşi să-i ajute în nedumeririle pe care le au. El ne ajută să pătrundem în adevărurile de credinţă şi le descoperim comorile ascunse. Darul cunoştinţei ne face să privim toate lucrurile în legătură cu Dumnezeu. Temerea, sau frica, ne previne asupra efemerităţii bunurilor din lume şi ne sporeşte dorul după bunurile cerului.

    Note:
    198 Isaia 1,2-3
    199 Galateni 5,22-23
    200 cf. Cursului de Teologie Mistică, dactilografiat, Nichifor Crainic