Profetul ortodoxiei romeice. Teologia Parintelui Ioannis Romanides
O contribuție decisivă la renașterea neopatristică a teologiei grecești din secolul al XX-lea a avut teologul grec, cu studii în Statele Unite ale Americii, Ioannis Romanides, cel mai înzestrat elev al părintelui George Florovsky.
Descriere
Profetul ortodoxiei romeice. Teologia Parintelui Ioannis Romanides
O contribuție decisivă la renașterea neopatristică a teologiei grecești din secolul al XX-lea a avut teologul grec, cu studii în Statele Unite ale Americii, Ioannis Romanides, cel mai înzestrat elev al părintelui George Florovsky, care a receptat în mod exemplar mesajul acestuia de reîntoarcere a teologiei academice și a spiritualității creștine la izvoarele lor patristice. Începând cu excepționala, dar și mult controversata sa teză de doctorat, Τό Προπατορικόν Ἁμάρτημα (Păcatul strămoșesc, susținută la Atena în anul 1957) ‒ în care a abandonat viziunea scolastică juridică cu privire la păcatul strămoșesc și a evidențiat dimensiunea ontologică a păcatului ‒ opera părintelui Ioannis Romanides a avut un rol crucial în reorientarea spre experiență și rearticularea dogmatică și mistică a reflecției teologice grecești din a doua jumătate a secolului al XX- lea, pornind de la recuperarea în câmpul teologiei academice a viziunii marilor teologi și mistici filocalici ai Bisericii, în mod special a extraordinarei sinteze dogmatico-isihaste a Sfântului Grigorie Palama. Aflându-se în primul val al reînnoirii în duh patristic, filocalic și isihast a teologiei ortodoxe din secolul al XX-lea, Ioannis Romanides a întâmpinat o puternică rezistență din partea mediilor academice și pietiste. În același timp, prin teologia sa deopotrivă tradițională și înnoitoare, dogmatică și empirică, mărturisitoare și terapeutică, a exercitat o influență majoră asupra multor teologi din generația sa și din cele următoare, până în zilele noastre. Unii teologi au considerat că personalitatea și opera sa sunt atât de însemnate și valoroase, încât se poate vorbi de „o epocă înainte de el și una după el” în teologia grecească a secolului al XX-lea.
Pr. Grigore Dinu Moş
CUPRINSU Profetul ortodoxiei romeice
Studiu introductiv 5
I. Tradiţia ortodoxă și captivitatea ei 45
Elementele Tradiţiei ortodoxe 47
Tradiţia ortodoxă înainte
de Căderea Constantinopolului 56
Tradiţia ortodoxă
după Căderea Constantinopolului 64
Romanides și pseudomorfozele
din Grecia modernă 73
II. O dezbatere despre Dumnezeu 81
Dumnezeu ca act pur 86
Energie versus fi inţă 105
Dumnezeu ca intelect 114
Analogiae entis et fi dei 118
III. Antropologia teocentrică 127
Trup, sufl et, duh 129
Adam 139
Dreptate și îndreptare 151
Noul Adam 155
Trupul lui Hristos 162
IV. Unitatea Vechiului și a Noului Testament 171
Revelaţie, Scriptură, exegeză 174
Domnul Slavei 182
Îndumnezeirea în Vechiul Testament 187
Îndumnezeirea în Noul Testament 192
Succesiunea în Biserica post-apostolică 208
V. Ortodoxia romeică 215
Sinoadele locale și ecumenice 220
Ambrozie și Augustin 227
Tradiţia franco-latină 238
Controversele palamite 255
Cea de-a Treia Romă 266
VI. Înspre viitor 273
Ecumenismul 273
(a) Catolicismul 277
(b) Protestantismul 281
(c) Ortodocșii vechi-orientali (necalcedonieni) 285
Drepturile omului 295
Știinţa 301
VII. Romanides și teologia ortodoxă
contemporană 309
Teologia persoanei 313
Eclesiologia euharistică 318
Simul Theologia Crucis et Theologia Gloriae 325
VIII. Bibliografi e a lucrărilor părintelui
Ioannis Sava Romanides 329
Cărţi 329
Articole 330
Specificaţii
- Editor: Renasterea
- ISBN: 9786066071512
- An aparitie: 01 Octombrie 2015
- Numar pagini: 336
- Tip carte: Broşată
- Limba: Română
- Dimensiuni: 13.5 x 20.5 cm