Imagini si cuvinte. Scrieri alese - Carti.Crestinortodox.ro

Imagini si cuvinte. Scrieri alese

Volumul de față cuprinde o selecție din opera scriitorului și fotografului Dan Er. Grigorescu Negropontes, prea puțin cunoscut generațiilor actuale datorită unor cauze care țin nu de calitatea lucrărilor sale, ci de vitregia vremurilor.

Imagini si cuvinte. Scrieri alese

Născut în 1917 la Bârlad, ca fiu al Generalului Eremia Grigorescu, învingătorul de la Mărășești și Oituz, ale cărui cuvinte Pe aici nu se trece! au rămas celebre, și al Elenei Negropontes, descendenta unei familii bogate, Dan Er. Grigorescu Negropontes părea sortit din plecare unei vieți lipsite de griji. Din păcate, ursitoarele nu s-au pus de acord.

Instaurarea regimului comunist și abdicarea Regelui îi fac pe mulți să plece în exil. Dan, ca descendent al Generalului Eremia Grigorescu, refuză însă să se exileze și rămâne în țară. Va asista neputincios la ororile din jur, la arestarea și condamnarea elitelor politice, militare, culturale, fiind el însuși arestat și purtat legat la ochi pe coridoarele închisorilor pentru vini imaginare. Trăiește o lungă perioadă de depresie și izolare, într-un fel de exil intern. Imposibilitatea de a-și găsi un loc de muncă, datorită „dosarului de cadre”, îl face să accepte la început slujbe grele și umilitoare. Reușește totuși ulterior, tot prin intervenția lui Mihail Sadoveanu, să obțină permisiunea de a fotografia pentru diverse publicații.

Multe dintre albumele sale de artă obțin recunoaștere internațională: Delta Dunării, primul său album despre Deltă, editat de ONT, 1956, va primi medalia de argint la Leipzig. Albumului Voroneț i se acordă medalia de aur pentru cea mai bună carte de artă la Concursul internațional de carte de la Washington în 1963; cel de-al doilea volum despre Deltă, În Delta Dunării, apărut la Editura Meridiane, 1967, primește medalia de argint la București, în 1968; volumul Brâncuși, medalia de aur la București în 1968 și medalia de argint la Leipzig în 1971; albumul Paris, medalia de aur la București în 1971.

În 1974 se stabilește la Paris și devine corespondent permanent al secției românești a postului de radio Europa Liberă. Se va angaja în lupta împotriva comunismului de la tribuna postului de radio ascultat cu sfințenie în țară sau participând la manifestările politice ale exilului la Paris, și va lupta până în ultima clipă împotriva acestui monstruos miriapod fără cap, care se numește sau, mai bine zis, se intitulează comunism.

Dan Er. Grigorescu Negropontes s-a stins din viață la Paris la 19 februarie 1990. A trăit evenimentele din decembrie 1989 și a părăsit lumea aceasta cu speranța că lupta sa nu a fost zadarnică.

• Editor: Vremea
  • ISBN: 9789736458217