Despre preotie
Incontestabil, tratatul "Despre preotie" se inscrie in Traditia Sfintilor Parinti Ioan Gura de Aur, Grigorie Nazianz si Vasile cel Mare. Sfantul Nectarie adanceste unele teme care erau si inca sunt de interes actual aratand importanta dogmatica a...
Descriere
Despre preotie
Expresii ale adevaratei cuviinte a preotului
Expresiile adevaratei cuviinte sunt urmatoarele: asezarea cuviincioasa a trupului si cu buna randuiala, neavand nimic care sa iasa in evidenta, expresia naturala si neprefacuta a chipului, privirea nevinovata, neabatuta si necurioasa.
Clement Alexandrinul zice despre aceasta: "Sa fie chipul tau curat, genele sa nu fie plecate in jos, nici capul sa nu fie aplecat in jos, nici pe spate, nici gatul dat pe spate, nici celelalte madulare ale trupului sa nu fie destinse". Gesticulatia sa fie simpla si linistita, umbletul ordonat si masurat, pentru ca nu cumva un mers prea lent sa tradeze trandavie si frivolitate sau o prea mare slobozenie a sufletului si nici un pas prea intins si grabit sa vadeasca un avant nestapanit. Despre umblet iata ce scrie Sfantul Fotie: "Dar se cuvine preotului buna randuiala a umbletului, nici sa maimutareasca miscarea sloboda femeiasca, nici, precum tinerii, sa faca miscari tumultuoase, agitate si neregulate, ci orice miscare sa fie impodobita de randuiala si ordine.
Trebuie sa se vada ordinea si buna-cuviinta pana si in expresia fetei, in aranjarea parului si in incingerea vesmantului. Nu trebuie nici sa duca aceasta preocupare la exces pana la prostie, nici invers, sa se lase intr-o neglijenta peste masura. Caci fiecare dintre aceste doua extreme este deopotriva necuvenita si vrednica de dispret si straina cu totul de petrecerea preoteasca."
Imbracamintea sa fie potrivita pentru iarna si pentru vara, nici jerpelita si neingrijita si nici invers, impestritata cu mii de culori, scumpa si impodobita, fiindca acestea sunt gateli femeiesti. Cu privire la imbracamintea preotului, Marele Vasile zicea scriind Sfantului Grigorie Teologul: "Scopul imbracamintei este unul singur, acela de a fi acoperamant indestulator trupului pentru iarna sau pentru vara, fara sa caute dinadins vesminte colorate, nici facute dintr-un material moale sau luxos.
Caci faptul de a cauta la vesminte este acelasi lucru cu a cauta la gateli si podoabe femeiesti, pentru care numai ele se straduiesc. Mantia sa incinga trupul cu centura. Iar centura sa nu fie mai sus de solduri, caci aceasta este femeiesc, nici prea sloboda ca sa iasa du lama pe deasupra, caci aceasta este prostesc.
De asemenea, mersul sa nu fie nici greoi, ca sa nu fii invinuit de slobozenia sufletului. Iarasi, nici sa nu fie un mers navalnic si zvapaiat, care ar vadi impulsuri nebunesti in suflet." Si iarasi zice Marele Vasile: "Este de folos ca prin fiecare trasatura a imbracamintei sa propovaduiasca si sa marturiseasca fagaduinta vietii celei dupa Dumnezeu, asa incat trebuie si noi sa cerem urmarea cu fapta din partea celor ce primesc de la noi cuvantul fagaduintei. Caci nu la fel de necuviincios si rusinos se arata la cei ce au dobandit doar fagaduinta pe cat se arata astfel la cei care au primit deplin fagaduintele cele mari, la preoti adica."
"Asadar, asa cum una este tinuta ostasului, alta cea a senatorilor si alta este imbracamintea altei clase prin care se aseamana intre ei, se identifica si se deosebesc de altii, si asa cum se disting mai ales in rang, la fel trebuie sa existe o caracteristica specifica si crestinului in imbracaminte, ceva cuviincios si decent, care sa pastreze buna-cuviinta predata noua de catre Sf. Apostol Pavel (care intr-un loc impune episcopului sa fie impodobit prin buna-cuviinta, iar in alt loc randuieste femeilor buna-cuviinta in imbracaminte)." Model credinciosilor, "adica arhetipul vietii insuti fii, ca si cum ai avea o icoana inainte, ca o lege insufletita, ca un canon si un dreptar al vietii desavarsite."
Trebuie, asadar, sa petrecem in chip sfant si sa umblam drept in Biserica noi, cei alesi, adica cei chemati la preotie. Caci acestia trebuie sa fie ca un model al bunei cuviinte si a toata virtutea pentru poporul aflat sub indrumarea lor, iar noi, cei ce slujim pe Dumnezeul tuturor, trebuie sa urmam frumusetea luminoasa si aleasa a petrecerii desavarsite a sfintilor... Caci, asa cum oamenii se smintesc usor din traiul necuvenit al celor alesi, tot asa, cat de mare si bogat si deplin nu le va fi castigul daca ii vor vedea pe ei savarsind toata fapta buna?"
In asa fel sa traim, incat sa nu fie hulit numele lui Dumnezeu. Asadar nici sa nu ravnim slava omeneasca, nici sa primim parerea de sine cea rea inlauntrul nostru, ci in ambele privinte sa pretuim smerenia, "intru care aratati-va, zice, luminatori in lume". Caci spre aceasta ne-a trimis pe noi, sa fim ca niste luminatori si invatatori pentru altii, [...] ca sa umblam ca niste ingeri printre oameni." Or, toate cate a zis pentru episcop, si pentru preoti le zice. Fiindca "nu mare este diferenta acestora de episcopi. Ca si ei au primit harul de a invata, precum si pe cel de pazitori ai Bisericii. Si cele pe care le-a grait cu privire la episcopi, acelea se potrivesc si preotilor. Caci numai prin puterea de a hirotoni ii depasesc pe ei si numai prin aceasta par sa ii intreaca pe preoti.
Despre preotie - Cuprins
Nota editiei................................5
Capitolul I Despre preotie
1. Taina preotiei ca slujire sfanta...............9
2. Despre necesitatea arhieriei in Biserica.......16
3. Despre superioritatea preotiei in Noul Testament fata de preotia Vechiului Testament..........17
4. Despre randuiala preotiei..................18
5. Despre temeiul preotiei in Biserica...........20
6. Despre lucrarea de capatai a preotului........26
7. Despre succesiunea vredniciei apostolesti.....29
8. Despre episcop..........................31
9. Marturii istorice despre treapta si vrednicia episcopului si deosebirea treptelor episcopilor
si preotilor.............................33
10. intampinare impotriva celor ce neaga temeiul preotiei..........................39
11. Raspuns celor care neaga diferenta esentiala dintre treapta de episcop si cea de preot.......40
12. Numirile episcopilor.....................43
13. Despre lucrarile liturgice ale treptei episcopale si despre celelalte randuieli prin care episcopii se deosebesc de preoti....................49
14. Dreptul episcopilor in hirotesire ...........50
15. Despre indatoririle preotului ..............51
16. Despre cuviinta preotului.................53
17. Despre sfintenia preotului.................56
18. Despre desavarsirea morala a preotilor......57
19. Expresii ale adevaratei cuviinte a preotului .. .58
20. In ce mod pastorul duhovnicesc isi pazeste randuiala...............................62
21. Despre cum trebuie sa fie pastorul duhovnicesc in relatiile sale..........................64
22. Despre indatoririle morale ale pastorilor duhovnicesti............................65
23. Despre indatoririle religioase ale pastorilor duhovnicesti............................69
24. Despre insusirile cugetului - naturale si dobandite - ale pastorului duhovnicesc.......72
Capitolul al II-lea Despre primat in ierarhie
1. Despre primatul Sfantului Apostol Petru, potrivit cu doctrina teologilor Bisericii Romane......77
2. Despre cele doua citate evanghelice pe care se sprijina adeptii primatului papal.......98
3. Despre numirile doxologice date Sfantului Apostol Petru de catre imnografii bisericesti si melozi..............................105
Capitolul al III-lea Despre egalitate in ierarhie
1. Despre egalitatea episcopilor..............111
2. Marturii ale Sfintilor Parinti latini...........120
Specificaţii
- Editor: Sophia
- ISBN: 9789731360720
- An aparitie: 01 Ianuarie 2008
- Numar pagini: 144
- Tip carte: Broşată
- Limba: Română
- Dimensiuni: 13 x 20 cm