Isaac Sirianul - asceza singuratica si mila fara sfarsit - Carti.Crestinortodox.ro

Isaac Sirianul - asceza singuratica si mila fara sfarsit

60,00Lei

Sfantul Isaac Sirianul este unul din cei mai indragiti autori duhovnicesti din toate timpurile. Volumul de fata ofera cititorului interesat prima si unica pana acum monografie de ansamblu asupra uimitoarei, dar si enigmaticei figuri a sfantului...

Sfantul Isaac Sir(ian)ul este unul din cei mai indragiti autori duhovnicesti din toate timpurile. Scrierile sale traduse in greaca in jurul anului 800 au exercitat o imensa influenta asupra spiritualitatii monahale atat din Rasaritul ortodox, dar si din Occidentul latin. In ultimele decenii au fost descoperite si publicate o serie de scrieri inedite care au innoit si precizat cunoasterea unei gandiri duhovnicesti unice, in care asceza isihastului singuratic se deschide prin rugaciune si contemplare spre experienta iubirii si milei fara de sfarsit ale lui Dumnezeu.

Volumul de fata ofera cititorului interesat prima si unica pana acum monografie de ansamblu asupra uimitoarei, dar si enigmaticei figuri a sfantului Isaac, precum si asupra complexei geneze a operei sale si a multiplelor sale influente. O prima parte prezinta mediul istoric al Bisericii siro-orientale mesopotamiene din secolul VII si monahismul ei infloritor, urmata de o sinteza a tuturor informatiilor despre viata si scrierile sfantului Isaac. Partea a treia, centrala, ofera o analiza a marilor teme ale gandirii duhovnicesti isaachiene: asceza, smerenie, rugaciune, mila, creatie si eshatologie. Ultimele doua parti schiteaza tabloul influentelor si posteritatii, si ofera un inventar al multiplelor traduceri si versiuni. Monah la Bose, siriacist si orientalist, Sabino Chiala are in pregatire editia critica a Partii intai in originalul siriac, si este unul din cei mai importanti specialisti actuali in opera si gandirea sfantului Isaac.

Cuprinsul volumului

Cuvant-inainte

Partea intai. FUNDALUL ISTORICO-GEOGRAFIC I. Biserica siro-orientala: doua premise 1. O Biserica intre doua imperii: persecutii si izolare / 2. Scolile persane si afirmarea de sine a teologiei antiohiene II. Societate si Biserica in Mesopotamia in secolul lui Isaac 1. Persani, bizantini si arabi / 2. Biserica siro-orientala in secolul VII III. Monahismul siro-oriental si dezvoltarea lui pana la sfarsitul secolului VII 1. Cateva observatii despre primele secole / 2. Reforma lui Avraam din Kashkar / 3. Monahismul in Bet Huzaye in vremea lui Isaac / 4. "Comunitatea” lui Isaac

Partea a doua. ISAAC SI OPERA SA I. Viata lui Isaac 1. Problema izvoarelor / 2. Profil biografic II. Opera in originalul siriac 1. Partea intai / 2. Partea a doua / 3. Partea a treia / 4. Partea a cincea / 5. Opere indoielnice sau neautentice / 6. Schita de analiza formala III. Universul teologic al lui Isaac 1. Scriptura in Biserica siro-orientala / 2. "Fericitul talcuitor”: Teodor al Mopsuestiei / 3. "Luminatorul mintii”: Evagrie Ponticul / 4. "Fericitul Ioan din Apamea”: Ioan Singuraticul / 5. "Fericitul episcop Vasile” si "fericitul Marcu Monahul”

Partea a treia. MARILE TEME ALE GANDIRII LUI ISAAC I. Cunoastere si uimire 1. Scriptura si alte locuri ale cunoasterii / 2. Treptele cunoasterii, pana la uimire II. Taina lui Dumnezeu si taina omului 1. Chipuri si nume ale lui Dumnezeu / 2. Elemente de antropologie / 3. Rani si daruri: slabiciune si incercari pana la moarte III. Asceza si lupta duhovniceasca 1. Modurile ascezei: cateva premise / 2. Instrumentele luptei / 3. Fetele vrajmasului / 4. Rod si dar IV. Trei teme majore 1. De la rugaciune la non-rugaciune / 2. Smerenia - haina lui Dumnezeu / 3. Mila si compasiunea: adevarul lui Dumnezeu V. Eshatologia 1. Doua temeiuri teologice / 2. Osanda si fagaduinta / 3. Implicatii etice

Partea a patra. POSTERITATEA I. Isaac in Rasaritul crestin 1. Mediul siriac / 2. Mediul greco-bizantin / 3. Mediul rusesc II. Isaac in Occidentul crestin 1. Franciscanii / 2. Dominicanii / 3. Benedictinii / 4. Clericii regulari / 5. Concluzie si trimitere III. Comemorare liturgica si iconografie 1. Memoria liturgica / 2. Iconografia IV. Spicuiri din lumea islamica 1. Islamul si monahismul crestin / 2. Mistica crestina si sufismul

Apendice. VERSIUNILE I. Versiunea greaca 1. Partea intai / 2. Opere incerte sau atribuiri eronate II. Versiunea araba 1. Trei scrisori despre asceza si viata de obste / 2. Colectia a patruzeci de cuvinte / 3. Colectia in patru carti / 4. Opere incerte sau fals atribuite III. Versiunea georgiana 1. Prima traducere / 2. A doua traducere IV. Versiunile slave si romanesti 1. Prima traducere in slavona / 2. Traducerile slavone ale lui Paisie Velicikovski / 3. Traduceri romanesti / 4. Traduceri rusesti / 5. Isaac in Filocalii V. Versiunea etiopiana VI. Versiunea latina si versiuni in limbi romanice 1. Traducerea latina / 2. Traducerea franceza / 3. Traducerea portugheza / 4. Traducerea catalana / 5. Traducerea spaniola / 6. Traduceri in italiana VII. Alte traduceri in limbi moderne VIII. Concordanta cuvintelor Partii intai

BIBLIOGRAFIE 1. Editii si traduceri ale scrierilor lui Isaac / 2. Studii si texte de interes general / 3. Studii despre Isaac in special / 4. Cataloage ale manuscriselor si studii despre acestea

• Editor: Deisis
  • ISBN: 9789737859839