Muntele Athos. Microcosmos al Rasaritului crestin - Carti.Crestinortodox.ro

Muntele Athos. Microcosmos al Rasaritului crestin

40,00Lei

Editata de Graham Speake si mitropolitul Kallistos Ware Cea mai mare parte a studiilor cuprinse in acest volum au fost sustinute mai intai in cadrul unei conferinte intitulate Muntele Athos, microcosmos al Rasaritului crestin, tinuta de Prietenii...

Primul volum lansat, „Muntele Athos. Microcosmos al rasaritului crestin“, editat de Graham Speake si Kallistos Ware, reflecta viata monahala din cel mai cunoscut centru monastic al lumii, Athosul. Pr. Catalin Palimaru a aratat ca autorii acestui volum au participat intens la viata monahala a acestui loc, fiind „convertiti la Muntele Athos“. Muntele Athos are un caracter universal, este un loc al tuturor celor doritori de sfintenie, iar volumul atesta contributia tuturor popoarelor ortodoxe la edificarea acestui loc, a mai aratat pr. Palimaru.

IPS Arhiepiscop si Mitropolit Andrei, un foarte bun cunoscator al Muntelui Athos, dupa cum a remarcat pr. Palimaru, a aratat ca „mitropolitul Kallistos Ware si profesorul Graham Speake iubesc Muntele Athos, dar nu au scris numai ei in aceasta carte, ci sunt adunate mai multe lucrari, toate competente. Si unul dintre profesorii nostri din Romania, parintele Coman, are un material in acest volum“.

IPS Parinte Mitropolit Andrei a prezentat publicului Muntele Athos, amintind de prezenta romaneasca din acest loc sfant: „Schitul romanesc Prodromu, care este pe teritoriul Manastirii Lavra, este la fel de mare, ca asezamant, ca manastirea pe teritorul careia se afla“.

Athosul este considerat un reper din mai multe puncte de vedere, inclusiv arhitectural, aici fiind numeroase ctitorii ale imparatilor bizantini, iar danii importante au fost facute si de voievozii din Tarile Romane, a remarcat ierarhul. „Parintele profesor Teodor Bodogae a scris o carte intitulata «Daniile romanesti la Sfantul Munte». Aceste danii au fost nenumarate. Din pacate, noi nu avem o unitate la rangul de manastire“, a spus IPS Mitropolit Andrei, care a adaugat ca in istorie s-a intamplat ca daniile voievozilor romani, precum si numarul vietuitorilor romani sa covarseasca numarul vietuitorilor greci, cum a fost cazul la Manastirea Cutlumus. Cu toate acestea, prezenta romaneasca la Muntele Athos, in momentul de fata, este semnificativa: „la Manastirea Vatopedu, care este considerat unul din punctele de referinta in actualitate, datorita programului duhovnicesc pe care il au calugarii de acolo, sunt cateva zeci de calugari romani“.

„Aceasta carte vrea sa ne familiarizeze cu spiritualitatea athonita“, a spus Parintele Mitropolit care a adaugat ca aceasta spiritualitate nu poate fi cunoscuta mai bine decat mergand in pelerinaj acolo.

„Este altceva, ce nu poate fi cuprins in cuvantari, ci ceva care trebuie experimentat“, cu toate acestea „si aceste carti pot spune mult, si relatarile parintilor pot spune mult“, a spus IPS Mitropolit Andrei, care a amintit si de scrierile parintelui Petroniu Tanase, fostul staret de la Schitul Prodromu, „un om cu viata sfanta“, care si-a lasat amprenta in acest loc.

Rodul de spiritualiate al Ortodoxiei

Pr. Catalin Palimaru a subliniat importanta Athosului in spiritualitatea romaneasca, precum si faptul ca, in prezent, cei mai multi pelerini care viziteaza Muntele Athos sunt romani. De asemenea, a semnalat prezenta in volum a studiului parintelui Constantin Coman de la Bucuresti, care „a mers de multe ori la Muntele Athos, a simtit ce inseamna acest loc pentru romani, care sunt cunoscuti ca fiind cei mai mari donatori, de-a lungul timpului, la Muntele Athos, fie prin domnitori, fie prin boierii din tara noastra, iar foarte multe biserici si manastiri din tara noastra au fost donate la Muntele Athos in ideea de a-l ajuta, pentru ca acest loc s-a aflat sute de ani sub ocupatie otomana“. Pr. Catalin Palimaru a subliniat ca relatia dintre popoarele ortodoxe si Muntele Athos nu este unidirectionala, pentru ca Muntele Athos a infuzat cu spiritualitatea lui viata duhovniceasca din aceste popoare.

Conf. dr. Serban Turcus, din cadrul Facultatii de Istorie si Filosofie a Universitatii „Babes-Bolyai“ Cluj-Napoca, istoric medievist si fost atasat cultural la Ambasada Romaniei la Sfantul Scaun, a subliniat ca autorii cartii, de origine engleza, se remarca prin dorinta de a se intoarce la originile spiritualitatii crestine.

Istoricul Serban Turcus a aratat ca volumul prezinta realitatea de la Muntele Athos urmand principiul lui Tacitus, „Sine ira et studio“.

„Este o carte ce nu ascunde nimic din ceea ce macereaza, sa spunem, la suprafata, evolutia monahismului athonit: tensiunile interetnice, care nu sunt de azi de ieri, ci sunt din totdeauna, nu ascunde nici tensiunile care au o relevanta materiala, dar toate acestea palesc in fata spiritualitatii, care este gema Ortodoxiei. Oricine se apropie de Sfantul Munte Athos nu poate sa nege ca acesta este rodul de spiritualitate al Ortodoxiei. Oricine doreste sa vada de unde provine actualul «estabishment» spiritual, asa cum a evoluat el din secolul al XIV-lea, de la Grigore Palama al Ortodoxiei, trebuie sa aiba ca referinta absoluta Sfantul Munte Athos“.

Serban Turcus a aratat ca, in cursul istoriei, Muntele Athos a fost un reper si pentru monahismul din spatiul catolic.

„Sfantul Munte Athos este un microcosmos care atrage ca un magnet spiritualitatea occidentala. Chiar si Papa Ioan Paul al II-lea a trebuit sa recunoasca intr-o enciclica, Orientale Lumen, Lumina care vine din Orient. Steaua luminoasa, gema pretioasa care raspandeste razele diamantine ale spiritualitatii ortodoxe este Muntele Athos, in ciudat tuturor tensiunilor interetnice, materiale, tensiunilor postmodernismului. Totusi, se pastreaza aceasta tensiune spre Dumnezeu, asa cum a fost ea modelata inca din primul mileniu“.

Istoricul a mentionat ca in momentul de fata romanii sunt a doua natiune, ca prezenta la Muntele Athos, dupa greci si a amintit, la randul lui, galeria voievozilor romani care au sprijinit Athosul, pe parcursul a cinci secole, de la Alexandru cel Bun, pana la domnitorii asa-zisi fanarioti. „Acestia nu numai ca au sponsorizat, ci s-au dedicat Sfantului Munte“.

• Editor: Renasterea
  • ISBN: 9786066070973
  • An aparitie: 01 Ianuarie 2014